Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vastuullisuusohjelman laatiminen Puhtoiselle

Hirvonen, Elina (2024)

Avaa tiedosto
Hirvonen_Elina.pdf (2.019Mt)
Lataukset: 


Hirvonen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636237
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana toimii Puhtoinen. Puhtoinen on muun muassa ekologisia siivousaineita ja luonnonkosmetiikkaa myyvä yritys, jolla on niin verkkokauppa kuin myös Forssassa sijaitseva kivijalkaliike. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kyseiselle yritykselle vastuullisuusohjelma, jonka avulla he voivat tuoda esille jo tekemäänsä vastuullisuustyötä, mutta ennen kaikkea kehittää sitä entisestään. Vastuullisuusohjelma toimii myös vastuullisuusviestinnän välineenä.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutustumalla tietoperustaan, joka käsitteli kestävää kehitystä, yritysvastuuta ja sen ulottuvuuksia sekä vastuullisuusraportointia. Tietoperustaan koottiin tietoa myös kosmetiikkalainsäädännöstä, sen valvonnasta sekä luonnonkosmetiikasta, sillä tilaajana toimivan yrityksen tuotevalikoimasta merkittävä osa on luonnonkosmetiikkaa. Ennen varsinaisen vastuullisuusohjelman laatimista tehtiin yrityksen vastuullisuuden nykytilaselvitys haastattelemalla yrityksen omistajaa. Haastattelun yhteydessä täytettiin myös vastuullisuuden nykytilaselvitys, jonka pohja löytyy ViVa – Vihreä vastuullisuus mikroyrityksissä -hankkeen tuottamasta oppaasta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Puhtoiselle vastuullisuusohjelma vuosille 2025–2028, jota voidaan päivittää tarpeen mukaan. Vastuullisuusohjelma sisältää kolme vastuullisuusteemaa, jotka ovat ”Asiakkaat toiminnan keskiössä”, ”Vastuullinen kuluttaminen” sekä ”Yhteisöllisyys voimavarana”. Vastuullisuusteemat on valittu yrityksen arvojen sekä haastattelussa esiin nousseiden merkittäväksi koettujen asioiden pohjalta. Vastuullisuusteemojen alle jakautuu yhteensä kymmenen vastuullisuusnäkökulmaa. Jokaisella vastuullisuusnäkökulmalla on omat tavoitteensa, toimenpiteensä sekä mittarit, joiden avulla tavoitteiden saavuttamista voidaan seurata. Vastuullisuusohjelman avulla Puhtoinen voi kehittää toimintaansa entistä vastuullisemmaksi. Vastuullisuusohjelmaa voi käyttää myös vastuullisuusviestinnän välineenä.
 
The aim of this thesis was to create responsibility programme for Puhtoinen which is a company that sells natural cosmetics and ecological cleaning agents. The goal of the responsibility programme is to highlight the responsibility work done by the company and to come up with the ways to further develop it. The responsibility programme also serves as a tool for responsibility communication.
The thesis was started by collecting background information on sustainable development, corporate responsibility, its dimensions and responsibility reporting. The knowledge base also included information on cosmetics legislation, its supervision and natural cosmetics, as a significant part of the company’s product range consists of natural cosmetics.
The methods used in the thesis included an interview with the owner of the company to find the current status of the company’s responsibility. Before the actual interview, the owner of the company filled out a self-assessment form on the current state of the company’s responsibility.
The result of the thesis was a responsibility programme for Puhtoinen for the years 2025–2028, which can be updated if necessary. It includes three responsibility themes which are “Customer oriented action”, “Responsible consumption” and “Community as a resource”. The responsibility themes have been chosen based on the company's values. Each theme includes responsibility perspectives. Each perspective comprises specific objectives, measures and indicators that can be used to monitor the achievement of objectives. Therefore, the created responsibility programme helps the company develop its responsibility and it can also be used as a tool for its responsibility communication.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste