Sosiaalisen median hyödyntäminen vauvavakuutusten markkinoinnissa vakuutusalalla
Hamari, Judit (2024)
Hamari, Judit
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636320
Tiivistelmä
Tämä on tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä vauvavakuutusten markkinoinnissa vakuutusalalla. Tutkimus on määrällinen ja suoritettiin kohderyhmälle anonyymina kyselylomakkeella marraskuussa 2024 kahdella eri sosiaalisen median alustalla. Tutkimuksella haluttiin selvittää mikä sosiaalisen median kanava koetaan tehokkaimmaksi alustaksi markkinoida vauvavakuutuksia ja vetoaako emotionaalinen tunteisiin vetoava markkinointitapa tai vaikuttajamarkkinointi kohderyhmään eniten.
Sosiaalisen median kehitys on ollut huimaa, ja vakuutusyhtiöiden on tullut sopeutua muuttuviin trendeihin tämän mukana. Tekoäly on tuonut uusia mahdollisuuksia ja sovellusalustoja, jotka ovat eri käyttäjäryhmien suosiossa. Tutkimuksessa kerättiin vastauksia kohderyhmän henkilöasiakkailta heidän kokemuksistaan vauvavakuutusten markkinoinnin tilasta sosiaalisessa mediassa ja erityisesti siitä, millaisia sisältöjä he olivat kohdanneet ja millä alustoilla nämä viestit oli esitetty.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että Facebook on merkittävin vauvavakuutusten sosiaalisen median markkinointikanava, eikä emotionaalinen tunteisiin vetoava markkinointitapa tai vaikuttajamarkkinointi ole vaikuttavinta kohderyhmän keskuudessa. Kohderyhmäläisiä puhuttelee vauvavakuutusten markkinoinnissa julkaisut, jotka tarjoavat tietoa itse vakuutuksesta.
Sosiaalisen median kehitys on ollut huimaa, ja vakuutusyhtiöiden on tullut sopeutua muuttuviin trendeihin tämän mukana. Tekoäly on tuonut uusia mahdollisuuksia ja sovellusalustoja, jotka ovat eri käyttäjäryhmien suosiossa. Tutkimuksessa kerättiin vastauksia kohderyhmän henkilöasiakkailta heidän kokemuksistaan vauvavakuutusten markkinoinnin tilasta sosiaalisessa mediassa ja erityisesti siitä, millaisia sisältöjä he olivat kohdanneet ja millä alustoilla nämä viestit oli esitetty.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että Facebook on merkittävin vauvavakuutusten sosiaalisen median markkinointikanava, eikä emotionaalinen tunteisiin vetoava markkinointitapa tai vaikuttajamarkkinointi ole vaikuttavinta kohderyhmän keskuudessa. Kohderyhmäläisiä puhuttelee vauvavakuutusten markkinoinnissa julkaisut, jotka tarjoavat tietoa itse vakuutuksesta.