Ensihoitajaopiskelijoiden työelämään siirtyminen : integroitu kirjallisuuskatsaus
Häyrinen, Oona; Rautio, Sofia (2024)
Häyrinen, Oona
Rautio, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636497
Tiivistelmä
Ensihoitajaopiskelijat sekä vastavalmistuneet ensihoitajat kokevat monenlaisia haasteita siirtyessään työelämään. Ensihoito on vaativa työ, joka on henkisesti sekä fyysisesti kuormittavaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tutkittua tietoa työelämään siirtymisen haasteista sekä tarjota keinoja siirtymisen helpottamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineistot valittiin kansainvälisistä hoitotyön tietokannoista. Aineistojen valinnassa käytettiin tarkkoja mukaanotto- sekä poissulkukriteerejä. Katsaukseen valikoitui 13 kansainvälistä tutkimusta. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa suurimmiksi haasteiksi osoittautuivat työyhteisöön integroituminen, omien tunteiden ja stressin hallinta sekä epävarmuus omasta osaamisesta. Haasteita on mahdollista helpottaa panostamalla uuden työntekijän perehdytykseen sekä koulutusvaiheessa kasvattamalla opiskelijoiden resilienssiä ja huomioimalla työn henkinen kuormittavuus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan työelämässä hyödyntää uuden työntekijän perehdytyksessä sekä ensihoitajakoulutuksen suunnittelussa. Paramedic students and newly graduated paramedics experience many challenges when transitioning to work life. Emergency medical service is a challenging field of work that is mentally and physically straining. The aim of this thesis is to summarize past literature on the challenges that paramedic students face when transitioning to work life and provide knowledge on how to make this transition easier.
This thesis was conducted as an integrative literature review. Based on specific criteria for inclusion and exclusion, 13 international studies were selected as sources from international nursing databases. The source material was analyzed using qualitative content analysis. The results of the integrative review indicate that integrating into the work community, coping with emotions and stress and insecurity concerning own skills and abilities constitute the main challenges. The employer can facilitate these challenges by investing in mentoring the new employees and providing support. In addition, paramedic educators can introduce the mentally demanding nature of the job to the students during training and start building the required resilience.
The results of this thesis can be applied in orientation of new paramedics and in planning of paramedic training.
Opinnäytetyö toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineistot valittiin kansainvälisistä hoitotyön tietokannoista. Aineistojen valinnassa käytettiin tarkkoja mukaanotto- sekä poissulkukriteerejä. Katsaukseen valikoitui 13 kansainvälistä tutkimusta. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa suurimmiksi haasteiksi osoittautuivat työyhteisöön integroituminen, omien tunteiden ja stressin hallinta sekä epävarmuus omasta osaamisesta. Haasteita on mahdollista helpottaa panostamalla uuden työntekijän perehdytykseen sekä koulutusvaiheessa kasvattamalla opiskelijoiden resilienssiä ja huomioimalla työn henkinen kuormittavuus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan työelämässä hyödyntää uuden työntekijän perehdytyksessä sekä ensihoitajakoulutuksen suunnittelussa.
This thesis was conducted as an integrative literature review. Based on specific criteria for inclusion and exclusion, 13 international studies were selected as sources from international nursing databases. The source material was analyzed using qualitative content analysis. The results of the integrative review indicate that integrating into the work community, coping with emotions and stress and insecurity concerning own skills and abilities constitute the main challenges. The employer can facilitate these challenges by investing in mentoring the new employees and providing support. In addition, paramedic educators can introduce the mentally demanding nature of the job to the students during training and start building the required resilience.
The results of this thesis can be applied in orientation of new paramedics and in planning of paramedic training.