Yhteistyön haasteet jengiytymisen ehkäisyssä : kuraattorien näkemyksiä yhteistyön haasteista jengiytymisen ehkäisyssä
Vuorinen, Johanna (2024)
Vuorinen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636437
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuraattoreiden kokemuksia nuorten jengiytymisen ehkäisemisen yhteistyön haasteita sekä mitkä asiat tukisivat yhteistyötä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten kuraattorit tunnistavat nuorten jengiytymisen ilmiön. Välillisenä tavoitteena oli selvittää kuraattoreiden mahdollisia lisäkoulutustarpeita nuorten jengiytymisen liittyen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin yläkouluikäisten kanssa työskentelevien kuraattoreiden kokemuksia ja ajatuksia heidän vastaustensa perusteella. Tutkimuksella etsittiin vastauksia kysymyksiin; Miten kuraattorit tunnistavat jengiytymisen ilmiön? Millaiset tekijät tukevat kuraattorien monialaista yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa jengiytymisen ehkäisyssä? Millaisia haasteita ja esteitä kuraattorit kokevat olevan jengiytymisen ehkäisemisen yhteistyössä? Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hyvinvointialueen opiskeluhuollon kuraattorien kanssa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin anonyymin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui jengiytymiseen liittyvän tiedon avaamisesta sekä yhteistyöstä ja sen kumppaneista.
Tutkimuksessa teemat rakentuivat kolmen pääteeman alle. Pääteemoiksi muodostuivat tunnistaminen, syyt ja riskitekijät sekä varhainen puuttuminen ja kolmanneksi tiedonvaihto ja yhteistyö. Tutkimustulosten mukaan kuraattorit tunnistavat hyvin jengiytymisen ilmiön. Yhteistyötä tukeviksi keinoiksi nimettiin verkostoituminen sekä yhteistyön kehittäminen yhdessä, että sille muodostuisi rakenteita. Yhteistyötä haastaa resurssit ja tiedonkulku, johon voi vaikuttaa resurssit, kun tulee työntekijän tai palvelun vaihdoksia ja tieto ei kulje. Lisäkoulutustarpeena nousi ajankohtaisen tilanteen tuominen kuraattoreille nuorten jengiytymisen ilmiöstä. Osa kuraattoreista koki tietojen perustuvan median uutisointiin tai lehtiartikkeleihin. Kuraattoreista osa koki omassa koulussaan näkyvän jengiytyminen ja tiedettiin koulun alueella toimivan jengi. Tämän vuoksi useat kuraattorit toivoivat poliisilta ajantasaista tietoa oman koulun alueen tilanteesta. Organisaatiotasolla olisi tärkeää kiinnittää huomiota verkostoitumiseen ja yhteistyön rakentamiseen, joka tukisi työtä nuorten jengiytymisen ehkäisemisessä ja varmistaisi, ettei palveluihin jää aukkoja. Tämä näyttäytyisi asiakkaille parhaimmillaan saumattomana yhteistyönä, jossa jokainen toimija ei toimi vain itsenäisesti vaan nuoren edun mukaisesti varmistaen toimivan palvelupolun.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin anonyymin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui jengiytymiseen liittyvän tiedon avaamisesta sekä yhteistyöstä ja sen kumppaneista.
Tutkimuksessa teemat rakentuivat kolmen pääteeman alle. Pääteemoiksi muodostuivat tunnistaminen, syyt ja riskitekijät sekä varhainen puuttuminen ja kolmanneksi tiedonvaihto ja yhteistyö. Tutkimustulosten mukaan kuraattorit tunnistavat hyvin jengiytymisen ilmiön. Yhteistyötä tukeviksi keinoiksi nimettiin verkostoituminen sekä yhteistyön kehittäminen yhdessä, että sille muodostuisi rakenteita. Yhteistyötä haastaa resurssit ja tiedonkulku, johon voi vaikuttaa resurssit, kun tulee työntekijän tai palvelun vaihdoksia ja tieto ei kulje. Lisäkoulutustarpeena nousi ajankohtaisen tilanteen tuominen kuraattoreille nuorten jengiytymisen ilmiöstä. Osa kuraattoreista koki tietojen perustuvan median uutisointiin tai lehtiartikkeleihin. Kuraattoreista osa koki omassa koulussaan näkyvän jengiytyminen ja tiedettiin koulun alueella toimivan jengi. Tämän vuoksi useat kuraattorit toivoivat poliisilta ajantasaista tietoa oman koulun alueen tilanteesta. Organisaatiotasolla olisi tärkeää kiinnittää huomiota verkostoitumiseen ja yhteistyön rakentamiseen, joka tukisi työtä nuorten jengiytymisen ehkäisemisessä ja varmistaisi, ettei palveluihin jää aukkoja. Tämä näyttäytyisi asiakkaille parhaimmillaan saumattomana yhteistyönä, jossa jokainen toimija ei toimi vain itsenäisesti vaan nuoren edun mukaisesti varmistaen toimivan palvelupolun.