Jaettu johtajuus esihenkilöiden ja tiimivastaavien keskuudessa: Kokemuksia perusterveydenhuollon yksiköistä.
Raudasoja, Marika (2024)
Raudasoja, Marika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636421
Tiivistelmä
Keski-Suomen hyvinvointialueen terveysasemien vastaanottojen keskeinen tavoite on moniammatillinen tiimimalli, joka toimii jaetun johtamisen periaatteiden mukaisesti. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin esihenkilöiden ja tiimivastaavien kokemuksia, tavoitteena tuoda nämä näkemykset esiin ja hyödyntää niitä tulevaisuuden kehitystyössä. Tutkimuksen avulla haluttiin myös hahmottaa työyhteisöjen kehittämisen suuntaviivoja.
Laadullinen tutkimus toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Tämän perusteella tehtiin johtopäätöksiä, joita verrattiin aiempaan tutkittuun tietoon. Kyselyillä pyrittiin selvittämään tiimimallin teoreettista pohjaa ja viitekehystä.
Jaettu johtajuus korostui perusterveydenhuollon vastaanottojen johtotiimeissä. Toiminta oli itsenäistä, demokraattista ja perustui kaikkien kuuntelemiseen sekä idearikkaaseen yhteistyöhön. Johtotiimi toimi organisaation strategian mukaisesti ja sai tukea ylemmältä johdolta. Johtaminen pohjautui taustatietoihin ja mittareihin, ja sitä toteutettiin moniammatillisesti potilaan etua ajatellen. Potilaiden palaute nähtiin tärkeänä kehityksen välineenä.
Työhyvinvointiin, vastuunjakoon, talouden seurantaan ja suorituskyvyn mittaamiseen panostettiin tiimimallin kehittämisessä. Säännölliset palaverit olivat keskeinen osa toiminnan suunnittelua, ja päätöksenteko perustui muiden työntekijöiden kuulemiseen. Hyviä kehitysehdotuksia tuli niin kentältä kuin johdoltakin, ja niitä käsiteltiin viikoittain johtotiimissä. Tiimivastaavien roolia toivottiin vahvistettavan. Hoidon jatkuvuuden ylläpitämiseen ja mittaamiseen tarvittiin riittävät resurssit, erityisesti hoitajien ja lääkäreiden osalta. Palautteenantokulttuuria ja yhteistyön edistämistä pidettiin tärkeinä kehityskohteina.
Johtotiimille ehdotettiin yhteisten pelisääntöjen luomista ohjaamaan toimintaa. Yhteisesti sovittuihin sääntöihin sitoudutaan paremmin, mikä parantaa työn sisältöön vaikuttamisen mahdollisuuksia ja työntekijöiden kuulluksi tulemista.
Laadullinen tutkimus toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Tämän perusteella tehtiin johtopäätöksiä, joita verrattiin aiempaan tutkittuun tietoon. Kyselyillä pyrittiin selvittämään tiimimallin teoreettista pohjaa ja viitekehystä.
Jaettu johtajuus korostui perusterveydenhuollon vastaanottojen johtotiimeissä. Toiminta oli itsenäistä, demokraattista ja perustui kaikkien kuuntelemiseen sekä idearikkaaseen yhteistyöhön. Johtotiimi toimi organisaation strategian mukaisesti ja sai tukea ylemmältä johdolta. Johtaminen pohjautui taustatietoihin ja mittareihin, ja sitä toteutettiin moniammatillisesti potilaan etua ajatellen. Potilaiden palaute nähtiin tärkeänä kehityksen välineenä.
Työhyvinvointiin, vastuunjakoon, talouden seurantaan ja suorituskyvyn mittaamiseen panostettiin tiimimallin kehittämisessä. Säännölliset palaverit olivat keskeinen osa toiminnan suunnittelua, ja päätöksenteko perustui muiden työntekijöiden kuulemiseen. Hyviä kehitysehdotuksia tuli niin kentältä kuin johdoltakin, ja niitä käsiteltiin viikoittain johtotiimissä. Tiimivastaavien roolia toivottiin vahvistettavan. Hoidon jatkuvuuden ylläpitämiseen ja mittaamiseen tarvittiin riittävät resurssit, erityisesti hoitajien ja lääkäreiden osalta. Palautteenantokulttuuria ja yhteistyön edistämistä pidettiin tärkeinä kehityskohteina.
Johtotiimille ehdotettiin yhteisten pelisääntöjen luomista ohjaamaan toimintaa. Yhteisesti sovittuihin sääntöihin sitoudutaan paremmin, mikä parantaa työn sisältöön vaikuttamisen mahdollisuuksia ja työntekijöiden kuulluksi tulemista.