Laadun johtaminen vaatii sitoutumista : Kyselytutkimus laadun johtamisen käsityksistä sekä toteuttamisesta lähiesihenkilöiden työssä
Mattila, Maarit (2024)
Mattila, Maarit
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636333
Tiivistelmä
Laatujohtaminen on systemaattista johtamista asetettuihin laatutavoitteisiin. Se on ihmisten johtamista yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Laatujohtaminen vaatii riittävää laatu- ja kehittämisosaamista, sekä johdon tukea. Sosiaali- ja terveysalalla palveluiden laatua tulee järjestelmällisesti seurata sekä jatkuvasti parantaa. Laatutavoitteiden saavuttaminen jatkuvasti muuttuvassa sosiaali- ja terveydenhuollon alalla edellyttää toiminnan systemaattista johtamista, suunnittelua, arviointia sekä jatkuvaa parantamista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa erään yksityisen terveyspalveluita tuottavan yrityksen palveluvastaavien laatujohtamisen nykytilanteesta. Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia yhteyksiä asian koetulla tärkeydellä, saadulla laatujohtamisen perehdytyksellä sekä koetulla riittävällä koulutuksella oli siihen, miten lähiesihenkilöt käsittivät organisaation laadun johtamisen, sekä miten he toteuttivat sitä työssään.
Tavoitteisiin päästiin toteuttamalla kohdeorganisaation tietyille palveluvastaaville sähköinen kysely, jonka vastaukset analysoitiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä sekä avoimet kysymykset ryhmiteltiin ja teemoiteltiin.
Opinnäytetyön kyselyn tuloksista selvisi, että palveluvastaavat pitivät laadun johtamista tärkeänä asiana työssään. Tärkeimmiksi hyvän laadun johtamisen mahdollistavina tekijöinä nousivat aika, perehdytys sekä riittävä osaaminen. Saadulla perehdytyksellä ja laadun johtamisen koulutuksella oli yhteyksiä prosessien käsittelyn toteuttamiseen palveluvastaavien työssä. Kohdeorganisaatiolle ehdotettiin tulos- ja laatumittareiden käsittämisen sekä hyödyntämisen kehittämistä palveluvastaavien laadun johtamisen tukena. Tulosten perusteella kohdeorganisaatiossa tarkasteltiin laatujohtamisen tilannetta palveluvastaavien työssä. Tuloksilla tunnistettiin kehittämistarpeita, sekä esitettiin kehittämisehdotuksia kohdeorganisaatiolle laadun johtamisen kehittämiseen palveluvastaavien työssä.
Jatkotutkimusaiheena kohdeorganisaatiolle ehdotettiin selvitettäväksi tarkemmin millaista perehdytystä tai koulutusta laadun johtamiseen tulisi saada. Toisena jatkotutkimusaiheena olisi auditoinneista saatavan tiedon hyödynnettävyys sekä tiedolla johtaminen. Kolmantena jatkotutkimusaiheena olisi laadunjohtamisen mittarien hyödyntäminen sekä mahdollisuudet.
Tavoitteisiin päästiin toteuttamalla kohdeorganisaation tietyille palveluvastaaville sähköinen kysely, jonka vastaukset analysoitiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä sekä avoimet kysymykset ryhmiteltiin ja teemoiteltiin.
Opinnäytetyön kyselyn tuloksista selvisi, että palveluvastaavat pitivät laadun johtamista tärkeänä asiana työssään. Tärkeimmiksi hyvän laadun johtamisen mahdollistavina tekijöinä nousivat aika, perehdytys sekä riittävä osaaminen. Saadulla perehdytyksellä ja laadun johtamisen koulutuksella oli yhteyksiä prosessien käsittelyn toteuttamiseen palveluvastaavien työssä. Kohdeorganisaatiolle ehdotettiin tulos- ja laatumittareiden käsittämisen sekä hyödyntämisen kehittämistä palveluvastaavien laadun johtamisen tukena. Tulosten perusteella kohdeorganisaatiossa tarkasteltiin laatujohtamisen tilannetta palveluvastaavien työssä. Tuloksilla tunnistettiin kehittämistarpeita, sekä esitettiin kehittämisehdotuksia kohdeorganisaatiolle laadun johtamisen kehittämiseen palveluvastaavien työssä.
Jatkotutkimusaiheena kohdeorganisaatiolle ehdotettiin selvitettäväksi tarkemmin millaista perehdytystä tai koulutusta laadun johtamiseen tulisi saada. Toisena jatkotutkimusaiheena olisi auditoinneista saatavan tiedon hyödynnettävyys sekä tiedolla johtaminen. Kolmantena jatkotutkimusaiheena olisi laadunjohtamisen mittarien hyödyntäminen sekä mahdollisuudet.