Turvallisuuskulttuurin edistäminen sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa koulutuksen keinoin : systemoitu kirjallisuuskatsaus
Laukkanen, Henri (2024)
Laukkanen, Henri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636341
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutuksellisia ja pedagogisia keinoja, joilla turvallisuuskulttuuria edistetään sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa. Tavoitteena oli muodostaa tutkimuskirjallisuudesta yhteenveto turvallisuuskulttuuria edistävän koulutuksen menetelmistä sekä niiden vaikuttavuudesta.
Tutkimuksen menetelmänä toimi systemoitu kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen alussa muodostettiin tutkimuskysymys PCC-menetelmän avulla. Tämän jälkeen PCC-menetelmää edelleen hyödyntäen muodostettiin hakulausekkeet sekä aineiston sisäänotto- sekä poisjättökriteerit, joiden avulla toteutettiin systemoitu aineistohaku PubMed-, CINAHL- ja Medic-tietokantoihin.
Systemoitu haku ja alkuperäistutkimusten valinta suoritettiin vaiheittain ja järjestelmällisesti. Alkuperäistutkimuksia arvioitiin ensin otsikon, sitten tiivistelmän ja lopuksi koko tekstin perusteella sisäänotto- ja poisjättökriteereihin peilaten. Katsaukseen valittiin 14 alkuperäistutkimusta, joiden laatua arvioitiin JBI:n arviointikriteereiden avulla.
Katsaukseen valittujen artikkeleiden koulutus- ja pedagogisia menetelmiä sekä niiden turvallisuuskulttuuria edistäviä vaikutuksia arvioitiin, ja sekä koulutusmenetelmät että tulokset kategorisoitiin. Turvallisuuskulttuurin edistämiseksi käytetyt menetelmät jaettiin opetuksellisiin järjestelyihin ja pedagogisiin tavoitteisiin. Turvallisuuskulttuurissa havaitut parannukset jaettiin suoriin muutoksiin turvallisuudessa sekä epäsuoriin, kokonaisturvallisuutta lisääviin muutoksiin.
Tutkimustulosten perusteella turvallisuuskulttuurin edistämisessä painotetaan erityisesti potilasturvallisuuden parantamista. Alkuperäistutkimuksissa tuodaan esille sekä konkreettisia, potilasturvallisuutta itsessään parantavia tuloksia, että epäsuoria muutoksia organisaation turvallisuusasenteissa ja -ilmapiirissä. Muutokset turvallisuusasenteissa johtavat pitkällä tähtäimellä turvallisempaan toimintakulttuuriin.
Tutkimuksen menetelmänä toimi systemoitu kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen alussa muodostettiin tutkimuskysymys PCC-menetelmän avulla. Tämän jälkeen PCC-menetelmää edelleen hyödyntäen muodostettiin hakulausekkeet sekä aineiston sisäänotto- sekä poisjättökriteerit, joiden avulla toteutettiin systemoitu aineistohaku PubMed-, CINAHL- ja Medic-tietokantoihin.
Systemoitu haku ja alkuperäistutkimusten valinta suoritettiin vaiheittain ja järjestelmällisesti. Alkuperäistutkimuksia arvioitiin ensin otsikon, sitten tiivistelmän ja lopuksi koko tekstin perusteella sisäänotto- ja poisjättökriteereihin peilaten. Katsaukseen valittiin 14 alkuperäistutkimusta, joiden laatua arvioitiin JBI:n arviointikriteereiden avulla.
Katsaukseen valittujen artikkeleiden koulutus- ja pedagogisia menetelmiä sekä niiden turvallisuuskulttuuria edistäviä vaikutuksia arvioitiin, ja sekä koulutusmenetelmät että tulokset kategorisoitiin. Turvallisuuskulttuurin edistämiseksi käytetyt menetelmät jaettiin opetuksellisiin järjestelyihin ja pedagogisiin tavoitteisiin. Turvallisuuskulttuurissa havaitut parannukset jaettiin suoriin muutoksiin turvallisuudessa sekä epäsuoriin, kokonaisturvallisuutta lisääviin muutoksiin.
Tutkimustulosten perusteella turvallisuuskulttuurin edistämisessä painotetaan erityisesti potilasturvallisuuden parantamista. Alkuperäistutkimuksissa tuodaan esille sekä konkreettisia, potilasturvallisuutta itsessään parantavia tuloksia, että epäsuoria muutoksia organisaation turvallisuusasenteissa ja -ilmapiirissä. Muutokset turvallisuusasenteissa johtavat pitkällä tähtäimellä turvallisempaan toimintakulttuuriin.