Asiakaslähtöinen liikeidea Japaniteemaiselle kahvilalle
Nupponen, Sara (2024)
Nupponen, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636406
Tiivistelmä
Tämän produktiivisen työn lähtökohtana oli laatia kysely, jonka pohjalta suunnitellaan konsepti japanilaisteemaiselle kahvilayritykselle. Työ toimii pohjana
mahdolliselle yritysidean toteutukselle tulevaisuudessa. Käsiteltävissä aiheissa käytettiin hyväksi asiakaslähtöisen suunnittelun ja asiakasymmärryksen teoriaa ja filosofioita.
Työssä toteutetun kyselyn kohdeyleisönä olivat suomalaisten animetapahtumien kävijät. Kyselyssä selvitettiin yleisön olemassa olevia kahvilatottumuksia,
mielenkiinnon kohteita sekä toiveita ja mielipiteitä teemakahvilalle. Kysely toteutettiin markkinatutkimuksena, jossa kysyttiin kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia kysymyksiä. Kyselyn luonnissa käytettiin Google Forms -työkalua, jonka
avulla se saatiin jaettua helposti vastaajille. Kyselyä mainostettiin eri sosiaalisen median kanavissa Piiri-nimisen tapahtumayhteisön avulla. Kahvilakonseptin luonti tehtiin kyselyn vastausten pohjalta.
Kyselyssä selvitettiin, mitä vastaajat yleensä tilaavat kahvilassa, mikä on heille
tärkeää kahvilassa asioinnissa, ja mitä he haluaisivat nähdä kahvilassa. Näiden lisäksi rajattiin vastaajien asuinmaakuntia sopivan sijainnin määrittämiseksi. Suosituimmiksi tuotteiksi ilmeni makeat leivonnaiset sekä erikoiskahvit, joten tuotteisto keskittyy näihin. Lisäksi kysytyimpiä palveluita olivat hiljainen työskentelytila, mangakirjojen lainaaminen luettavaksi ja myyntinurkkaus japaniteemaisille tuotteille.
mahdolliselle yritysidean toteutukselle tulevaisuudessa. Käsiteltävissä aiheissa käytettiin hyväksi asiakaslähtöisen suunnittelun ja asiakasymmärryksen teoriaa ja filosofioita.
Työssä toteutetun kyselyn kohdeyleisönä olivat suomalaisten animetapahtumien kävijät. Kyselyssä selvitettiin yleisön olemassa olevia kahvilatottumuksia,
mielenkiinnon kohteita sekä toiveita ja mielipiteitä teemakahvilalle. Kysely toteutettiin markkinatutkimuksena, jossa kysyttiin kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia kysymyksiä. Kyselyn luonnissa käytettiin Google Forms -työkalua, jonka
avulla se saatiin jaettua helposti vastaajille. Kyselyä mainostettiin eri sosiaalisen median kanavissa Piiri-nimisen tapahtumayhteisön avulla. Kahvilakonseptin luonti tehtiin kyselyn vastausten pohjalta.
Kyselyssä selvitettiin, mitä vastaajat yleensä tilaavat kahvilassa, mikä on heille
tärkeää kahvilassa asioinnissa, ja mitä he haluaisivat nähdä kahvilassa. Näiden lisäksi rajattiin vastaajien asuinmaakuntia sopivan sijainnin määrittämiseksi. Suosituimmiksi tuotteiksi ilmeni makeat leivonnaiset sekä erikoiskahvit, joten tuotteisto keskittyy näihin. Lisäksi kysytyimpiä palveluita olivat hiljainen työskentelytila, mangakirjojen lainaaminen luettavaksi ja myyntinurkkaus japaniteemaisille tuotteille.