Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kuvin tuettu opas päiväkodin aloitukseen : Tervetuloa Hyvinkään varhaiskasvatukseen

Noncheva, Magdalena (2024)

 
Avaa tiedosto
Noncheva_Magdalena.pdf (15.88Mt)
Lataukset: 


Noncheva, Magdalena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636476
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää visuaalinen opas huoltajille, joiden lapset aloittavat varhaiskasvatuksen Hyvinkään kaupungissa. Työn tavoitteena oli selventää varhaiskasvatuksen keskeisiä elementtejä, tukea perheitä siirtymävaiheessa sekä vastata huoltajien tarpeisiin ja kysymyksiin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jossa käytännön ohjeiden kehittäminen yhdistyi laadulliseen tutkimukseen huoltajien kokemuksista ja tiedontarpeista. Työelämäyhteys oli vahva, sillä Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuspalvelut osallistuivat projektin toteutukseen ja opasta tullaan käyttämään heidän toiminnassaan.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostui varhaiskasvatuslainsäädännöstä, valtakunnallisista ja paikallisista varhaiskasvatuksen suunnitelmista sekä aiheen aikaisemmasta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, jolla kerättiin sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Kyselyssä kartoitettiin huoltajien kokemuksia ja näkemyksiä varhaiskasvatuksen aloitusprosessista sekä heidän tarvitsemiaan tietoja. Kyselyn perusteella saatu tieto toimi pohjana visuaalisen oppaan kehittämiselle, joka räätälöitiin huoltajien tarpeiden mukaiseksi. Oppaan keskeinen sisältö käsittää vinkkejä lapsen päiväkodin aloitukseen, varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteita, ohjeita viestintään henkilöstön kanssa, päivittäisen rytmin kuvauksen sekä lapsen tarvitsemia varusteita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että huoltajat kaipaavat enemmän selkeää, käytännönläheistä ja visuaalisesti esitettyä tietoa varhaiskasvatuksesta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjauksen tarve varhaiskasvatuksen aloituksessa on erittäin selkeä. Huoltajat tarvitsevat kattavaa tietoa monista arjen käytännöistä, kuten lapsen tuomisesta ja hakemisesta päiväkodista, päivärytmistä, ruokailuajoista, unilevosta, miten tehdään, kun lapsi sairastu, sekä päiväkodin yleisistä toimintaperiaatteista. Visuaalinen opas vastaa näihin tarpeisiin tarjoamalla selkeitä ohjeita ja käytännön vinkkejä, jotka helpottavat perheiden siirtymistä varhaiskasvatukseen. Oppaan valokuvat ja visuaalinen esitystapa tekevät ohjeista helposti ymmärrettäviä, mikä on erityisen tärkeää monikulttuurisille perheille. Opas voi auttaa huoltajia ymmärtämään varhaiskasvatuksen tavoitteita ja toimintatapoja, mikä lisää heidän luottamustaan prosessiin. Oppaan avulla viestintä huoltajien ja päiväkodin henkilökunnan välillä paranee, mikä puolestaan edistää lapsen sujuvaa sopeutumista varhaiskasvatukseen. Yhteenvetona voidaan todeta, että opas on hyödyllinen työkalu, joka tukee lapsen kehitystä, huoltajien aktiivista osallistumista ja kasvattajien pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste