SMILE YOU’RE ALIVE : printtituoteperheen suunnittelu
Makkonen, Vili-Veikko (2024)
Makkonen, Vili-Veikko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636426
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin viidestä printistä koostuva hahmokeskeinen printtituoteperhe. Printtituoteperhe luotiin osaksi henkilökohtaista brändiä eikä tutkimukselle ollut ulkopuolista tilaajaa. Printtituoteperheen tarkoituksena on kasvattaa ja tuoda näkyvyyttä brändille ja samalla tutusta printtien maailmaan. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin Pirkko Anttilan käsityötuotteen suunnittelu- ja valmistusprosessin teoreettista mallia, kuva-analyysia sekä moodboard-työskentelyä. Työn suunnitteluprosessia dokumentoitiin valokuvien avulla. Tutkimuksen pääkysymyksenä oli: ’’Kuinka suunnitella hahmokeskeinen printtituoteperhe?’’ Alakysymyksenä oli: ’’Kuinka luon printtituoteperheeseen kuuluvan yhteneväisyyden?’’ Työssä tutkittiin printtejä ja niissä esiintyviä elementtejä, kuten värejä. Tutkimuksen aikana otettiin myös selvää printtien ja kuosien välisistä eroista. Tutkimusta printeistä tehtiin lähdekirjallisuuden avulla ja samalla tutustuttiin erilaisiin suunnittelijoihin ja heidän printteihinsä. Tove Janssonin printteihin tutustuttiin esimerkinomaisesti työn aikana, ja hänen printeistään tehtiin laajempaa tutkimusta kuva-analyysin muodossa. Työn produktiivisessa osassa valmistettiin viidestä printistä koostuva hahmokeskeinen printtituoteperhe. Printteihin luotiin tuoteperheeseen kuuluva yhteneväisyys toistuvan hahmon sekä maalaustekniikoiden avulla. Printit luotiin maalauspohjille käyttäen akryylimaaleja ja tusseja. Printtituoteperheelle päädyttiin antamaan nimi SMILE YOU’RE ALIVE. Printtituoteperheen nimi viittaa printeissä esiintyvään hahmoon ja hänen toimintoihinsa. Työssä käytettiin paljon erilaista lähdemateriaalia ja kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin vastaus.