Markkinointisuunnitelma tekstiilihuoltoalan yritykselle
Parkkinen, Joonas (2024)
Parkkinen, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636416
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointisuunnitelman luomista tekstiilihuoltoalan yritykselle. Tutkimuskysymyksinä olivat, miten pienelle tai keskisuurelle tekstiilihuoltoalan yritykselle luodaan toimiva markkinointisuunnitelma ja kilpailukeinot Suomen tekstiilihuoltoalan markkinoilla kilpailemiseksi, mitkä olisivat yleisesti sopivia asiakaskohderyhmiä ja kuinka nämä asiakaskohderyhmät tavoitetaan. Ennen markkinointisuunnitelman luomista selvitetään markkinoinnin suunnittelua sekä markkinatutkimuksen tekemistä, markkinoinnin kilpailukeinoja ja muita markkinoinnin suunnitteluun liittyviä perusasioita. Tämän jälkeen tutustuttiin digimarkkinointiin, yrityksen verkkosivuston rakentamiseen, hakukoneoptimointiin, sosiaalisen median rooliin liiketoiminnassa, B2B-myyntiin, markkinointisuunnitelman rakentamiseen sekä tekstiilihuoltoalaan Suomessa.
Loppuosassa tehdään markkinointisuunnitelma tekstiilihuoltoalan yritykselle, joka haluaisi laajentaa toimintaansa kuluttaja-asiakkaista myös yritysasiakkaiden palvelemiseen. Lopuksi vielä esitettiin johtopäätöksiä, jotka syntyivät markkinointisuunnitelman rakentamisprosessin aikana. Markkinointisuunnitelman luomisessa hyödynnettiin alan tietokirjallisuutta ja verkkolähteitä. Markkinointisuunnitelmaan oli valittu keskeisiksi markkinoinnin keinoiksi Instagram, Linkedin ja sähköpostimarkkinointi.
Johtopäätöksenä havaittiin, että tärkeimpiä asioita markkinointisuunnitelman luomisessa olivat luotettavat tiedot alan markkinoista ja omien resurssien huomioiminen asiakaskohderyhmien valinnassa sekä sopivien markkinointikanavien ja kilpailustrategioiden valitseminen. Asiakaskohderyhmistä kuluttaja-asiakkaat ja keskisuuret yritykset valittiin markkinointisuunnitelmaan asiakaskohderyhmiksi. Kilpailustrategioiksi valittiin yritykselle markkinoinnin kehittäminen ja hinnoitteluun liittyvät strategiat. Lopussa esitetään kaksi vaihtoehtoista strategiaa kilpailla yritysasiakkaista tekstiilihuoltoalan markkinaympäristössä Suomessa.
Loppuosassa tehdään markkinointisuunnitelma tekstiilihuoltoalan yritykselle, joka haluaisi laajentaa toimintaansa kuluttaja-asiakkaista myös yritysasiakkaiden palvelemiseen. Lopuksi vielä esitettiin johtopäätöksiä, jotka syntyivät markkinointisuunnitelman rakentamisprosessin aikana. Markkinointisuunnitelman luomisessa hyödynnettiin alan tietokirjallisuutta ja verkkolähteitä. Markkinointisuunnitelmaan oli valittu keskeisiksi markkinoinnin keinoiksi Instagram, Linkedin ja sähköpostimarkkinointi.
Johtopäätöksenä havaittiin, että tärkeimpiä asioita markkinointisuunnitelman luomisessa olivat luotettavat tiedot alan markkinoista ja omien resurssien huomioiminen asiakaskohderyhmien valinnassa sekä sopivien markkinointikanavien ja kilpailustrategioiden valitseminen. Asiakaskohderyhmistä kuluttaja-asiakkaat ja keskisuuret yritykset valittiin markkinointisuunnitelmaan asiakaskohderyhmiksi. Kilpailustrategioiksi valittiin yritykselle markkinoinnin kehittäminen ja hinnoitteluun liittyvät strategiat. Lopussa esitetään kaksi vaihtoehtoista strategiaa kilpailla yritysasiakkaista tekstiilihuoltoalan markkinaympäristössä Suomessa.