Nuorten tavoittaminen asiakkaiksi teatteriin : Case Riihimäen Nuorisoteatteri ry
Niemi, Henna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636265
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka nuoria voidaan tavoittaa teatterin asiakkaiksi. Työssä keskityttiin selvittämään, mitä nuoret odottavat teatterilta ja millä keinoilla heidän kiinnostuksensa herätetään. Tutkimuksen taustalla on havainto, että nuorten huomio on yhä enemmän digitaalisen viihteen parissa, mikä asettaa haasteita perinteisille kulttuurimuodoille, kuten teatterille. Nuorena saadut myönteiset kokemukset voivat luoda pohjan pitkäaikaiselle kulttuurikiinnostukselle.
Tutkimus toteutettiin monimetodisesti yhdistämällä laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Ensivaiheessa kerättiin tietoa ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui 15–17-vuotiaita Riihimäen Nuorisoteatterin harrastajia. Haastattelun pohjalta laadittiin kysely, joka tavoitti laajemman kohderyhmän. Kyselyyn vastasi 60 henkilöä, ja sen sisältö painottui esitystoiveisiin, markkinointikanaviin sekä nuorten teatterikäyntiä estäviin tekijöihin. Tulokset analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin ja määrällisten jakaumien avulla.
Tulokset osoittivat, että nuoret arvostavat ja toivovat teattereilta yllättäviä, ajankohtaisia ja samaistuttavia esityksiä. Suosituimmat tyylilajit olivat komediat ja musikaalit. Suurimmat esteet teatterikäynnille olivat korkea lipun hinta, ennakko-oletukset ja kilpailu digitaalisten viihdemuotojen kanssa. Tulosten perusteella teatterit voivat madaltaa osallistumiskynnystä panostamalla edullisiin lippuihin, nuoret tavoittavaa markkinointiin (esim. TikTok-videot) sekä viemällä esityksiä teatteritilojen ulkopuolelle. Tulosten perusteella näyttää siltä, että nuoret ovat valmiita teatterin muutoksiin ja sitä kautta mahdollisesti teatterin asiakkaiksi, mutta heidän houkuttelemisensa vaatii teattereilta rohkeita uudistuksia.
Tutkimus toteutettiin monimetodisesti yhdistämällä laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Ensivaiheessa kerättiin tietoa ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui 15–17-vuotiaita Riihimäen Nuorisoteatterin harrastajia. Haastattelun pohjalta laadittiin kysely, joka tavoitti laajemman kohderyhmän. Kyselyyn vastasi 60 henkilöä, ja sen sisältö painottui esitystoiveisiin, markkinointikanaviin sekä nuorten teatterikäyntiä estäviin tekijöihin. Tulokset analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin ja määrällisten jakaumien avulla.
Tulokset osoittivat, että nuoret arvostavat ja toivovat teattereilta yllättäviä, ajankohtaisia ja samaistuttavia esityksiä. Suosituimmat tyylilajit olivat komediat ja musikaalit. Suurimmat esteet teatterikäynnille olivat korkea lipun hinta, ennakko-oletukset ja kilpailu digitaalisten viihdemuotojen kanssa. Tulosten perusteella teatterit voivat madaltaa osallistumiskynnystä panostamalla edullisiin lippuihin, nuoret tavoittavaa markkinointiin (esim. TikTok-videot) sekä viemällä esityksiä teatteritilojen ulkopuolelle. Tulosten perusteella näyttää siltä, että nuoret ovat valmiita teatterin muutoksiin ja sitä kautta mahdollisesti teatterin asiakkaiksi, mutta heidän houkuttelemisensa vaatii teattereilta rohkeita uudistuksia.