Kiinteistönvälityksen digitaalinen asiakaskokemus asiakkaan näkökulmasta
Kaivorinne, Maria (2024)
Kaivorinne, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636449
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan, kiinteistönvälitys Pro Oy LKV:n asiakaskokemuksen- sekä yrityksen digitaalisten kanavien nykytilanne. Tutkimuksella selvitettiin myös asiakkaiden halukkuutta ottaa käyttöön uusia digitaalisia lisäpalveluita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta osasta: asiakaskokemuksesta sekä digitaalisesta asiakaskokemuksesta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin asiakaskokemusta, sen muodostumista ja mittaamista, asiakkaan palvelupolkua sekä tunteiden merkitystä asiakaskokemuksen muodostumisessa. Toisessa osassa käsiteltiin digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumista, sen kosketuspisteitä sekä digitaalisen ympäristön muodostumista
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Yrityksen henkilökunnalle toteutettiin kyselyhaastattelu, jonka avulla selvitettiin toimeksiantajan tavoitteita asiakaskokemuksen digitaalisuutta koskien. Asiakkaan näkökulma nostettiin tärkeimmäksi tiedonkeruumenetelmäksi. Yrityksen asiakkaille toteutettiin kaksi asiakaskyselyä liittyen yrityksen asiakaskokemukseen sekä digitaalisten kanavien kehittämiseen tulevaisuudessa. Aineistonkeruu toteutettiin Wepropol-ohjelmalla.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa henkilökohtaiseen palveluun. Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, että digitaalisten palvelukanavien toimivuudella on huomattava merkitys toimeksiantajan asiakaskokemuksen muodostumiseen. Tutkimustulosten mukaan kehitettävää löytyi palvelun nopeudessa, digitaalisissa kanavissa sekä yrityksen palvelutarjonnassa.
Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa toimeksiantajan asiakaskokemuksen sekä digitaalisen ympäristön kehittämisessä. Toimeksiantajalle luotiin helposti käytettävä asiakaskyselypohja, jonka avulla on mahdollista toteuttaa asiakaskyselyitä jatkossakin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta osasta: asiakaskokemuksesta sekä digitaalisesta asiakaskokemuksesta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin asiakaskokemusta, sen muodostumista ja mittaamista, asiakkaan palvelupolkua sekä tunteiden merkitystä asiakaskokemuksen muodostumisessa. Toisessa osassa käsiteltiin digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumista, sen kosketuspisteitä sekä digitaalisen ympäristön muodostumista
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Yrityksen henkilökunnalle toteutettiin kyselyhaastattelu, jonka avulla selvitettiin toimeksiantajan tavoitteita asiakaskokemuksen digitaalisuutta koskien. Asiakkaan näkökulma nostettiin tärkeimmäksi tiedonkeruumenetelmäksi. Yrityksen asiakkaille toteutettiin kaksi asiakaskyselyä liittyen yrityksen asiakaskokemukseen sekä digitaalisten kanavien kehittämiseen tulevaisuudessa. Aineistonkeruu toteutettiin Wepropol-ohjelmalla.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa henkilökohtaiseen palveluun. Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, että digitaalisten palvelukanavien toimivuudella on huomattava merkitys toimeksiantajan asiakaskokemuksen muodostumiseen. Tutkimustulosten mukaan kehitettävää löytyi palvelun nopeudessa, digitaalisissa kanavissa sekä yrityksen palvelutarjonnassa.
Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa toimeksiantajan asiakaskokemuksen sekä digitaalisen ympäristön kehittämisessä. Toimeksiantajalle luotiin helposti käytettävä asiakaskyselypohja, jonka avulla on mahdollista toteuttaa asiakaskyselyitä jatkossakin.