Varhaiskasvatuksen rooli lasten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä
Mastomäki, Janica; Frilander, Pihla (2024)
Mastomäki, Janica
Frilander, Pihla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636440
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia varhaiskasvatuksen toiminnalla on lasten fyysisen aktiivisuuteen. Tavoitteenamme oli
tuoda näkyväksi, millaisia toimia varhaiskasvatuksessa tehdään fyysisen aktiivisuuden edistämiseksi. Opinnäytetyön aihe valikoitui aiheen ajankohtaisuuden, aikaisemman työkokemuksen ja yhteiskunnallisen merkityksen perusteella.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan kaupungin Tukea Liikuntakasvatukseen (TuLi) -yhteiskehittäminen, joka toteutettiin Vantaan kaupungin alueella sijaitsevien varhaiskasvatusyksiköiden ja Vantaan kaupungin liikuntapalvelujen yhteistyönä. Opinnäytetyömme perustuu yhteiskehittämisessä mukana
olleiden liikuntakoordinaattoreiden intensiivijaksoilla tekemiin toimenpiteisiin,
havaintoihin ja kokemuksiin.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto on kerätty keväällä 2024 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla,
johon osallistui neljä Tukea Liikuntakasvatukseen -yhteiskehittämisessä osallisena ollutta Vantaan kaupungin liikuntakoordinaattoria. Teemahaastattelun
teemat valikoituivat aiemman tutkimustiedon perusteella ja haastatteluaineisto
analysoitiin teorialähtöistä menetelmää käyttäen.
Tutkimustuloksista tuli ilmi jo olemassa olevaa teoriaa tukevaa aineistoa. Varhaiskasvatusikäisten fyysisen aktiivisuuden vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat käsitys liikuntakasvatuksesta nyky-yhteiskunnassa, henkilöstöresurssit, henkilöstön hyvinvointi ja henkilöstön sekä varhaiskasvatuksen johtajan suhtautuminen lasten liikkumiseen, lasten osallisuus ja mielenkiinnonkohteet, lasten palkitseminen, liikuntatottumukset ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt. The aim of this thesis was to investigate the effects of early childhood education practices on children's physical activity. Our goal was to highlight the actions taken in early childhood education to promote physical activity. The topic
of the thesis was selected based on its relevance, previous work experience,
and societal significance.
The thesis was commissioned by the City of Vantaa's "Tukea Liikuntakasvatukseen" (Support for Physical Education) co-development project,
which was carried out in cooperation between early childhood education units
located in the City of Vantaa and the city's Sports and Fitness services. This
thesis is based on the actions, observations, and experiences from the intensive periods of the sports coordinators who were involved in the co-development project.
This thesis was conducted as a qualitative study. The data was collected in
the spring of 2024 through semi-structured thematic interviews, in which four
Sports Coordinators from the City of Vantaa, who participated in the "Tukea
Liikuntakasvatukseen" (Support for Physical Education) co-development project, took part. The themes for the interviews were selected based on previous
research, and the interview data was analyzed using a theoretical approach.
The research findings revealed data that supports existing theories. The factors influencing physical activity in early childhood education emerged as the
perception of physical education in contemporary society, human resources,
the well-being of the personnel , and the attitudes of both the personnel and
the Early Childhood Education Director toward children's physical activity, children's participation and interests, the rewarding of children, physical activity
habits, and the early childhood education environments.
tuoda näkyväksi, millaisia toimia varhaiskasvatuksessa tehdään fyysisen aktiivisuuden edistämiseksi. Opinnäytetyön aihe valikoitui aiheen ajankohtaisuuden, aikaisemman työkokemuksen ja yhteiskunnallisen merkityksen perusteella.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan kaupungin Tukea Liikuntakasvatukseen (TuLi) -yhteiskehittäminen, joka toteutettiin Vantaan kaupungin alueella sijaitsevien varhaiskasvatusyksiköiden ja Vantaan kaupungin liikuntapalvelujen yhteistyönä. Opinnäytetyömme perustuu yhteiskehittämisessä mukana
olleiden liikuntakoordinaattoreiden intensiivijaksoilla tekemiin toimenpiteisiin,
havaintoihin ja kokemuksiin.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto on kerätty keväällä 2024 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla,
johon osallistui neljä Tukea Liikuntakasvatukseen -yhteiskehittämisessä osallisena ollutta Vantaan kaupungin liikuntakoordinaattoria. Teemahaastattelun
teemat valikoituivat aiemman tutkimustiedon perusteella ja haastatteluaineisto
analysoitiin teorialähtöistä menetelmää käyttäen.
Tutkimustuloksista tuli ilmi jo olemassa olevaa teoriaa tukevaa aineistoa. Varhaiskasvatusikäisten fyysisen aktiivisuuden vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat käsitys liikuntakasvatuksesta nyky-yhteiskunnassa, henkilöstöresurssit, henkilöstön hyvinvointi ja henkilöstön sekä varhaiskasvatuksen johtajan suhtautuminen lasten liikkumiseen, lasten osallisuus ja mielenkiinnonkohteet, lasten palkitseminen, liikuntatottumukset ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt.
of the thesis was selected based on its relevance, previous work experience,
and societal significance.
The thesis was commissioned by the City of Vantaa's "Tukea Liikuntakasvatukseen" (Support for Physical Education) co-development project,
which was carried out in cooperation between early childhood education units
located in the City of Vantaa and the city's Sports and Fitness services. This
thesis is based on the actions, observations, and experiences from the intensive periods of the sports coordinators who were involved in the co-development project.
This thesis was conducted as a qualitative study. The data was collected in
the spring of 2024 through semi-structured thematic interviews, in which four
Sports Coordinators from the City of Vantaa, who participated in the "Tukea
Liikuntakasvatukseen" (Support for Physical Education) co-development project, took part. The themes for the interviews were selected based on previous
research, and the interview data was analyzed using a theoretical approach.
The research findings revealed data that supports existing theories. The factors influencing physical activity in early childhood education emerged as the
perception of physical education in contemporary society, human resources,
the well-being of the personnel , and the attitudes of both the personnel and
the Early Childhood Education Director toward children's physical activity, children's participation and interests, the rewarding of children, physical activity
habits, and the early childhood education environments.
