Riskbedömning av Viking Lines strategiska mål : identifiering och utvärdering av finansiella risker för att minska utsläpp och kostnader enligt ISO 31000:2018.
Taimitarha, Yasha (2024)
Taimitarha, Yasha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736551
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov undersöker kritiska finansiella risker förknippade med Viking Lines strategiska mål att minska utsläpp och kostnader genom att tillämpa riskhanteringsstandarden ISO 31000:2018. De huvudsakliga riskerna som studien identifierar är ränterisk på lån med rörlig ränta, minskad efterfrågan av passagerare på grund av ekonomisk känslighet, kostnader för utsläppsrätter enligt EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS) samt bränsleprisvolatilitet. Den kvalitativa forskningsmetoden ”dokument som datakälla” användes i denna studie och baserades på litteratur från akademin, branschpublikationer och officiella företagsrapporter. Verktyg såsom SWOT analys, riskmatris och bowtie-analys användes för att identifiera, bedöma och presentera förebyggande och responsåtgärder för de identifierade riskerna. Den komplexa karaktären hos varje risk framhävs i studiens resultat. En annan gemensam faktor för riskerna är att externa faktorer förstärker deras effekter, till exempel påverkas bränslekostnader av geopolitiska händelser och striktare EU-regler. Vikten av att anpassa riskhanteringsprocessen till ISO 31000:2018 för att förbättra Viking Lines strategiska beslutsfattande lyfts fram i analysen. Dessa resultat bidrar till en bättre förståelse för de finansiella effekterna av hållbarhet i rederisektorn, och ger insikter för Viking Line och den bredare industrin. This thesis examines the financial risks associated with Viking Line’s strategic objectives to reduce emissions and costs, following the ISO 31000:2018 risk management standard. The main risks that the study identifies include exposure to interest rate fluctuations, fluctuating passenger demand, regulatory compliance costs under the EU Emissions Trading System (ETS), as well as fuel price volatility. The qualitative research method, document analysis, was used in this study. The chosen documents were based on literature from academia, industry publications, and official company reports. SWOT analysis and a risk matrix were the tools used to identify and assess risks. Bowtie analysis was then used to present control measures for the identified risks. The complex nature of each risk is highlighted in the results of the study. The risks also share the characteristic that external factors intensify their effects, for instance, strict regulatory requirements and geopolitical events that impact the costs of fuel. To improve Viking Line's strategic decision-making and resilience, the study highlights the importance of aligning the risk management process with ISO 31000:2018. These results contribute to a better understanding of the financial impacts of sustainability in the maritime sector, offering insights for Viking Line and the broader industry.