Grafiikan ja äänien rooli opetuspelien esteettömyydessä
Nieminen, Petra (2024)
Nieminen, Petra
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736539
Tiivistelmä
Opetuspelit ovat löytäneet tiensä kouluopetukseen, ja äskettäin laadittujen esteettömyysmääräysten ansiosta esteettömyys ja saavutettavuus ovat nousseet entistä merkityksekkäiksi. Saavutettavuutta ja esteettömyyttä opetuspeleissä on tutkittu, mutta ei niin laajasti kuin digitaalisia palveluja. Tässä tutkimuksessa selvitettiin Kantti-nimisen opetuspelin saavutettavuutta ja esteettömyyttä sekä selvittää tapoja parantaa pelin näitä.
Tarkoituksena oli löytää saavutettavuuden ja esteettömyyden puutteet ja saavutettavuuden että esteettömyyden tila pelissä tällä hetkellä. Tavoitteen saavuttamiseksi suoritettiin kaksi simulaatiotestiä ja havaintotutkimus saavutettavuudesta opetuspelissä. Testituloksia verrattiin esteettömyysmääräyksiin.
Tulokset paljastivat opetuspelin saavutettavuuden heikoimmat kohdat, jotka osoittautuivat kohdistuvan sokeisiin ja heikkonäköisiin. Nämä tulokset antoivat suunnan pelin saavutettavuuden parantamiseen. Tulosten perusteella tehtiin lista ehdotuksia saavutettavuuden parantamiseksi.
Tarkoituksena oli löytää saavutettavuuden ja esteettömyyden puutteet ja saavutettavuuden että esteettömyyden tila pelissä tällä hetkellä. Tavoitteen saavuttamiseksi suoritettiin kaksi simulaatiotestiä ja havaintotutkimus saavutettavuudesta opetuspelissä. Testituloksia verrattiin esteettömyysmääräyksiin.
Tulokset paljastivat opetuspelin saavutettavuuden heikoimmat kohdat, jotka osoittautuivat kohdistuvan sokeisiin ja heikkonäköisiin. Nämä tulokset antoivat suunnan pelin saavutettavuuden parantamiseen. Tulosten perusteella tehtiin lista ehdotuksia saavutettavuuden parantamiseksi.