Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

IT-palvelun johtaminen

Veistonen, Elina (2024)

 
Avaa tiedosto
Veistonen_Elina.pdf (1.538Mt)
Lataukset: 


Veistonen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736581
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön aiheena oli palvelujohtaminen IT-alalla ja IT-palvelunhallinta. Työn toimeksiantajaorganisaationa oli suuri julkisomisteinen osakeyhtiö, joka tuottaa IT-alan kokonaispalvelua hyvinvointialueille. Työssä tutkittiin kohdeorganisaation palvelupäälliköiden työnkuvaa ja pyrittiin löytämään kehitysehdotuksia IT-palvelunhallinnan laadun parantamiseksi. Hyvinvointialueuudistuksen myötä kohdeorganisaation toimintaympäristö ja kilpailukyvyn edellytykset ovat olleet murroksessa. Tutkimustyötä tehdessä ja kehittämisehdotuksia pohdittaessa pyrittiin pitämään mielessä myös kasvavat kustannustehokkuuden vaatimukset.

Työn teoreettinen viitekehys koostui kolmesta osa-alueesta: palvelujohtaminen, IT-palvelunhallinta ja yleisesti IT-alalla hyödynnetyt IT-palvelunhallinnan viitekehykset. Erityisesti ITIL-viitekehyksen tarjoamia parhaita käytäntöjä verrattiin kohdeorganisaation toimintaan.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimuksen empiiristä aineistoa kerättiin aivoriihen, havainnoinnin, dokumenttianalyysin ja haastattelun keinoin. Tutkimuksessa oli myös konstruktiivisen lähestymistavan piirteitä, ja prosessin myötä kohdeorganisaation käyttöön syntyi uusi konstruktio, jota kutsutaan palvelupäällikön työkalupakiksi. Konstruktio sisältää toimintaohjeita kohdeorganisaation palvelupäälliköiden päivittäisen palvelunhallintatyön tueksi.

Tutkimuksellinen kehittämistyö perustui tutkimuskysymyksiin, joihin pyrittiin löytämään vastaukset teoriatietoon ja empiirisestä aineistosta vedettyihin johtopäätöksiin pohjautuen. Lopputuloksena muodostui konkreettinen tuotos, palvelupäälliköiden työkalupakki, sekä kehittämisehdotuksia kohdeorganisaatiolle palvelupäälliköiden työnkuvan kehittämiseksi ja IT-palveluiden laadun ja toimitusvarmuuden parantamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste