Lasten sosiaalisten taitojen vahvistaminen ryhmämuotoisessa toimintaterapiassa : käsikirja Turun ammattikorkeakoulun lasten toimintaterapiapalveluihin
Ainali, Saana; Asklöf, Erika; Männistö, Jasmiina (2024)
Ainali, Saana
Asklöf, Erika
Männistö, Jasmiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736580
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun Sun hyvä elämä -klinikan kanssa. Sen tavoitteena on tukea klinikalla harjoittelujaksoa suorittavia toimintaterapeuttiopiskelijoita lasten sosiaalisten taitojen ryhmätoimintaterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Ryhmätoimintaterapia on keväällä 2024 käynnistynyt palvelumuoto, jota Sun hyvä elämä -klinikka tuottaa Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle.
Opinnäytetyö toteutui kehittämistyönä, jonka pohjalta tuotettiin ryhmätoimintaterapian toteutusta tukeva käsikirja toimintaterapeuttiopiskelijoille. Käsikirja kokoaa yhteen teoriaa lasten sosiaalisten taitojen kehityksestä sekä ryhmän ohjaamisesta. Sen tavoitteena on tukea näyttöön perustuvaa käytäntöä kokoamalla teoria helposti saatavilla olevaan muotoon ryhmänohjauksen avuksi, sekä tarjoamalla valmiina mallipohjia avuksi suunnitteluun. Osana kehittämistyötä tehtiin myös kirjallisuuskatsaus, joka tarkasteli ryhmämuotoisen toimintaterapian vaikuttavuutta lasten sosiaalisten taitojen haasteisiin.
Sosiaalisilla taidoilla tarkoitetaan lapsen kykyä olla tarkoituksenmukaisessa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Sosiaaliset taidot kehittyvät läpi elämän ja niillä on merkittävä vaikutus lasten itsetuntoon ja osallistumiseen. Ryhmämuotoinen toimintaterapia tarjoaa lapsille turvallisen ja tuetun ympäristön, jossa harjoitella vuorovaikutusta tukevaa käyttäytymistä. Sosiaalisen osallistumisen lisääntyminen on yksi merkittävimpiä lasten ryhmämuotoisten interventioiden tuloksia.
Opinnäytetyö toteutui kehittämistyönä, jonka pohjalta tuotettiin ryhmätoimintaterapian toteutusta tukeva käsikirja toimintaterapeuttiopiskelijoille. Käsikirja kokoaa yhteen teoriaa lasten sosiaalisten taitojen kehityksestä sekä ryhmän ohjaamisesta. Sen tavoitteena on tukea näyttöön perustuvaa käytäntöä kokoamalla teoria helposti saatavilla olevaan muotoon ryhmänohjauksen avuksi, sekä tarjoamalla valmiina mallipohjia avuksi suunnitteluun. Osana kehittämistyötä tehtiin myös kirjallisuuskatsaus, joka tarkasteli ryhmämuotoisen toimintaterapian vaikuttavuutta lasten sosiaalisten taitojen haasteisiin.
Sosiaalisilla taidoilla tarkoitetaan lapsen kykyä olla tarkoituksenmukaisessa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Sosiaaliset taidot kehittyvät läpi elämän ja niillä on merkittävä vaikutus lasten itsetuntoon ja osallistumiseen. Ryhmämuotoinen toimintaterapia tarjoaa lapsille turvallisen ja tuetun ympäristön, jossa harjoitella vuorovaikutusta tukevaa käyttäytymistä. Sosiaalisen osallistumisen lisääntyminen on yksi merkittävimpiä lasten ryhmämuotoisten interventioiden tuloksia.