Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana
Jaakkola, Laura (2024)
Jaakkola, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736597
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia ymmärrystä kalastajista matkailuyritysten asiakkaina, jotta palveluita voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Tutkimuksella selvitettiin, mitä kalastusmatkailijat toivovat ja odottavat matkailuyritysten palveluilta kalastusmatkoillaan ja kuinka paljon he olisivat valmiita käyttämään rahaa niihin. Tärkeää oli myös selvittää, mitä palveluita kalastusmatkailijat yleensäkin käyttävät ja mikä heille tuo arvoa kalastusmatkoilla.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus kvalitatiivisin piirtein. Aineistonkeruu toteutettiin tekemällä syksyllä 2024 kyselytutkimus kalastusmatkailijoille. Kyselyssä oli myös avoimia kysymyksiä, joilla pyrittiin saamaan tarkempaa tietoa vastaajien mielipiteistä ja kokemuksista sekä asioista, joista ei ollut kysytty, mutta jotka voivat olla merkityksellisiä palveluiden kehittämisen kannalta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kalastusmatkailijoita kiinnostavat lähinnä vain majoitus-, ravintola- ja kalastusopaspalvelut. Matkakohdetta valittaessa tärkeimmät tekijät ovat tavoitekalalajit, saalisvarmuus, luonto ja maisemat, aiemmat kokemukset sekä muiden suositukset ja arviot. Majoitusta valittaessa merkitsevät sauna, hinta, veneenlasku- ja rantautumispaikat, joustavat sisään- ja uloskirjautumisajat sekä ruoanvalmistustilat ja -välineet. Osa on valmis myös maksamaan kohtuullisesti saunomisesta, veneenlaskupaikasta sekä aamiaisesta. Kehittämistarpeiksi vastaajat nimesivät informaation lisäämisen etenkin veneenlaskupaikoista ja palveluiden sisällöistä.
Saatujen tulosten perusteella kalastajien käyttämiä palveluita tulisi kehittää kalastamista tukeviksi. Markkinoinnin ja viestinnän tulisi olla informatiivisempaa. Toimeksiantohankkeen toteuttajat, Xamk ja Kalastajan Kanava, hyödyntävät tutkimustuloksia suunnitellessaan materiaalia matkailuyrittäjille suunnattuihin koulutuksiin. Tuloksia voivat hyödyntää myös matkailuyritykset ja kalastusmatkailun kehittäjätahot. The aim of this thesis was to examine the role of recreational fishers as customers of tourism businesses to be able to develop services in a way that would better meet their needs. The objective was to determine what fishing tourists desire and expect from their fishing trips and the service providers. It was also important to identify the services fishing tourists generally use and examine how much they are willing to spend on them.
The study employed quantitative and qualitative research methods. Data was collected through a survey among fishing tourists. The survey included also open-ended questions to gather more detailed information about respondents’ opinions and experiences beyond the scope of the closed-ended questions.
The results indicated that fishing tourists are mainly interested in the quality and availability of accommodation, restaurant, and fishing guide services. When choosing a destination, the most important factors seem to be fish species, likelihood of catch, nature and scenery, previous experiences, and recommendations and reviews from others. When selecting accommodation, key considerations comprise price, flexible check-in and check-out times, as well as the availability of sauna, boat launch and docking facilities, and cooking facilities and equipment. Some respondents were willing to pay for sauna, boat launch facilities, and breakfast if the price was reasonable. Many respondents stated a need for more information, especially about boat launch sites and content of provided services.
Based on the results, services used by fishing tourists should be developed to better support fishing activities. Marketing and communication should be more informative. The commissioning project implementers, Xamk and Kalastajan Kanava, intend to use the results in planning materials for training sessions aimed at tourism entrepreneurs. The results can also be utilized by tourism businesses and developers of fishing tourism.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus kvalitatiivisin piirtein. Aineistonkeruu toteutettiin tekemällä syksyllä 2024 kyselytutkimus kalastusmatkailijoille. Kyselyssä oli myös avoimia kysymyksiä, joilla pyrittiin saamaan tarkempaa tietoa vastaajien mielipiteistä ja kokemuksista sekä asioista, joista ei ollut kysytty, mutta jotka voivat olla merkityksellisiä palveluiden kehittämisen kannalta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kalastusmatkailijoita kiinnostavat lähinnä vain majoitus-, ravintola- ja kalastusopaspalvelut. Matkakohdetta valittaessa tärkeimmät tekijät ovat tavoitekalalajit, saalisvarmuus, luonto ja maisemat, aiemmat kokemukset sekä muiden suositukset ja arviot. Majoitusta valittaessa merkitsevät sauna, hinta, veneenlasku- ja rantautumispaikat, joustavat sisään- ja uloskirjautumisajat sekä ruoanvalmistustilat ja -välineet. Osa on valmis myös maksamaan kohtuullisesti saunomisesta, veneenlaskupaikasta sekä aamiaisesta. Kehittämistarpeiksi vastaajat nimesivät informaation lisäämisen etenkin veneenlaskupaikoista ja palveluiden sisällöistä.
Saatujen tulosten perusteella kalastajien käyttämiä palveluita tulisi kehittää kalastamista tukeviksi. Markkinoinnin ja viestinnän tulisi olla informatiivisempaa. Toimeksiantohankkeen toteuttajat, Xamk ja Kalastajan Kanava, hyödyntävät tutkimustuloksia suunnitellessaan materiaalia matkailuyrittäjille suunnattuihin koulutuksiin. Tuloksia voivat hyödyntää myös matkailuyritykset ja kalastusmatkailun kehittäjätahot.
The study employed quantitative and qualitative research methods. Data was collected through a survey among fishing tourists. The survey included also open-ended questions to gather more detailed information about respondents’ opinions and experiences beyond the scope of the closed-ended questions.
The results indicated that fishing tourists are mainly interested in the quality and availability of accommodation, restaurant, and fishing guide services. When choosing a destination, the most important factors seem to be fish species, likelihood of catch, nature and scenery, previous experiences, and recommendations and reviews from others. When selecting accommodation, key considerations comprise price, flexible check-in and check-out times, as well as the availability of sauna, boat launch and docking facilities, and cooking facilities and equipment. Some respondents were willing to pay for sauna, boat launch facilities, and breakfast if the price was reasonable. Many respondents stated a need for more information, especially about boat launch sites and content of provided services.
Based on the results, services used by fishing tourists should be developed to better support fishing activities. Marketing and communication should be more informative. The commissioning project implementers, Xamk and Kalastajan Kanava, intend to use the results in planning materials for training sessions aimed at tourism entrepreneurs. The results can also be utilized by tourism businesses and developers of fishing tourism.