Oppimispäiväkirja myyntipäälliköiden perehdyttämisestä
Peltola, Ilari (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736659
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin kodinturva-alan yrityksessä työskentelevän aluemyyntipäällikön työtehtäviä ja ammatillista kehittymistä perehdyttämisen näkökulmasta. Tavoitteena oli huomata ja kehittää henkilökohtaisia kehityskohteita myyntipäälliköiden perehdyttämisessä analysoimalla viikoittaisia työtehtäviä.
Teoriaosuudessa aluksi analysoidaan, mitä aluemyyntipäällikön työhön kuuluu pohtimalla omat vahvuudet ja kehityskohteet. Teoriassa lisäksi kuvailtiin eri sidosryhmät, joiden kanssa tehdään yrityksessä yhteistyötä. Kerrottiin perehdytettävän eli myyntipäällikön työtehtävät. Teoriasosuudessa tarkasteltiin lisäksi perehdytyksen suunnittelemista, toteutusta ja siihen liittyvää lainsäädäntöä.
Viikkoraportoinnissa analysoitiin seurannan kautta eri teemoja; perehdytyssuunnitelman luomista, perehdyttämisen eroja sisäisten- ja ulkoisten rekrytointien välillä, perehdytyksen seurantaa, irtisanoutumiset ja työtehtävien priorisoimista muuttuvissa tilanteissa. Näiden havaintojen perusteella lopuksi tehtiin yhteenveto oppituista asioista taulukon muodossa, ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon perehdyttämisessä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä ilmentyneitä havaintoja voidaan hyödyntää perehdyttämistä käsiteltävissä työtehtävissä.
Teoriaosuudessa aluksi analysoidaan, mitä aluemyyntipäällikön työhön kuuluu pohtimalla omat vahvuudet ja kehityskohteet. Teoriassa lisäksi kuvailtiin eri sidosryhmät, joiden kanssa tehdään yrityksessä yhteistyötä. Kerrottiin perehdytettävän eli myyntipäällikön työtehtävät. Teoriasosuudessa tarkasteltiin lisäksi perehdytyksen suunnittelemista, toteutusta ja siihen liittyvää lainsäädäntöä.
Viikkoraportoinnissa analysoitiin seurannan kautta eri teemoja; perehdytyssuunnitelman luomista, perehdyttämisen eroja sisäisten- ja ulkoisten rekrytointien välillä, perehdytyksen seurantaa, irtisanoutumiset ja työtehtävien priorisoimista muuttuvissa tilanteissa. Näiden havaintojen perusteella lopuksi tehtiin yhteenveto oppituista asioista taulukon muodossa, ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon perehdyttämisessä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä ilmentyneitä havaintoja voidaan hyödyntää perehdyttämistä käsiteltävissä työtehtävissä.