Optimizing student laboratories through lean practices : comparative analysis of student laboratories based on a dual degree experience
Korpela, Cecilia (2024)
Korpela, Cecilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736556
Tiivistelmä
This thesis dives into the differences in student laboratory practices between two dual degree agreement universities, IMC Krems and Turku University of Applied Sciences. The objective was to enhance the student laboratories of Medical and Pharmaceutical Biotechnology at IMC with the principles and tools of lean philosophy used in the Biotechnology and Chemical Engineering program at TUAS.
Suggestions to make IMC student laboratories more efficient are based on surveys conducted with students and staff at both universities, as well as interviews, and observations made by exchange students who have experience in both laboratory settings. A literature survey was also conducted on the usage of lean in student laboratories.
The data collected and analyzed in this thesis shows that the biggest differences and development points for IMC are in the organization of the laboratory space, documentation practices, and teaching style. Lean practices and tools to IMC were the lean 5S tool, VMS, Kaizen and Kanban methodology, and GDP. All the suggested practices were described and explained such that this thesis can be used as a basis for an implementation plan for student laboratories. Tämä opinnäytetyö käsittelee erovaisuuksia kahden kaksoistutkinto sopimuskoulun, IMC:n ja TUAS:n, välillä opiskelijalaboratoriokäytänteissä. Tutkimuksen ja vertailun tavoitteena on parantaa IMC:n Lääke¬ ja bioteknologia ¬linjan opiskelijalaboratorioita lean¬filosofian periaatteita ja työkaluja hyödyntämällä. Nämä työkalut ja periaatteet ovat jo käytössä TUAS:n opetuslaboratorioissa.
Parannusehdotukset, joiden on tarkoitus tehostaa IMC:n opiskelijalaboratorioita, perustuvat kyselyihin, jotka teetin molemmissa oppilaitoksissa opiskelijoille ja henkilökunnalle, sekä molemmissa laboratorioympäristöissä työskennelleiden vaihto¬opiskelijoiden haastatteluihin ja havaintoihin. Lisäksi opinnäytetyö sisältää kirjallisuuskatsauksen lean¬filosofian historiaan, periaatteisiin ja työkaluihin sekä niiden käyttämiseen laboratorioympäristössä.
Työssä kerätty ja analysoitu data osoittaa, että suurimmat erot ja kehityskohteet IMC:ssä liittyvät laboratorioiden järjestykseen, opetustyyliin sekä dokumentointikäytänteihin. IMC:lle ehdotetut lean-työkalut ja ¬menetelmät ovat lean 5S¬työkalu, VMS, Kaizen ja Kanban¬menetelmät sekä GDP. Ehdotetut tehostamismenetelmät on selitetty siten, että opinnäytetyötä voidaan käyttää perustana opiskelijalaboratorioiden lean implementoinnin toteutussuunnitelmalle.
Suggestions to make IMC student laboratories more efficient are based on surveys conducted with students and staff at both universities, as well as interviews, and observations made by exchange students who have experience in both laboratory settings. A literature survey was also conducted on the usage of lean in student laboratories.
The data collected and analyzed in this thesis shows that the biggest differences and development points for IMC are in the organization of the laboratory space, documentation practices, and teaching style. Lean practices and tools to IMC were the lean 5S tool, VMS, Kaizen and Kanban methodology, and GDP. All the suggested practices were described and explained such that this thesis can be used as a basis for an implementation plan for student laboratories.
Parannusehdotukset, joiden on tarkoitus tehostaa IMC:n opiskelijalaboratorioita, perustuvat kyselyihin, jotka teetin molemmissa oppilaitoksissa opiskelijoille ja henkilökunnalle, sekä molemmissa laboratorioympäristöissä työskennelleiden vaihto¬opiskelijoiden haastatteluihin ja havaintoihin. Lisäksi opinnäytetyö sisältää kirjallisuuskatsauksen lean¬filosofian historiaan, periaatteisiin ja työkaluihin sekä niiden käyttämiseen laboratorioympäristössä.
Työssä kerätty ja analysoitu data osoittaa, että suurimmat erot ja kehityskohteet IMC:ssä liittyvät laboratorioiden järjestykseen, opetustyyliin sekä dokumentointikäytänteihin. IMC:lle ehdotetut lean-työkalut ja ¬menetelmät ovat lean 5S¬työkalu, VMS, Kaizen ja Kanban¬menetelmät sekä GDP. Ehdotetut tehostamismenetelmät on selitetty siten, että opinnäytetyötä voidaan käyttää perustana opiskelijalaboratorioiden lean implementoinnin toteutussuunnitelmalle.