Osaamisen kehittäminen koulutusorganisaatiossa
Reiman, Miia (2024)
Reiman, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736647
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa osaamisen kehittämisen ja erilaisten kehittämismahdollisuuksien merkitystä toisen asteen ammatillisten oppilaitosten henkilöstölle. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, saivatko työntekijät mielestään riittävästi tukea ja kannustusta osaamisensa kehittämiseen.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kyselytutkimuksena pääkohdeorganisaatio Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan ja neljän muun ammatillisen oppilaitoksen henkilöstölle. Kyseessä oli sekä määrällinen että laadullinen tapaustutkimus. Kyselyllä kartoitettiin vastaajien näkemyksiä oppimisesta ja oppimismahdollisuuksista sekä erilaisten osaamisen kehittämistapojen soveltuvuudesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijät arvostivat jatkuvaa oppimista ja monipuolisia mahdollisuuksia kehittää osaamista. Uuden oppimisen koettiin lisäävän työmotivaatiota ja -hyvinvointia. Henkilöstölle oli myös erittäin tärkeää, että organisaatio panosti osaamisen kehittämiseen. Lisäksi työntekijät halusivat vaikuttaa siihen, mitä osaamisalueita he kehittivät ja miten.
Enemmistö tutkimukseen osallistuneista koki, että esihenkilöltä ja organisaatiolta saatu tuki ja kannustus oli riittävää. Henkilöstön mielestä heillä ei kuitenkaan ole ollut riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen, eikä organisaatiotason osaamisen kehittämiseen liittyviä odotuksia oltu tuotu riittävän selkeästi esille.
Kyselytutkimuksessa käytettyä lomaketta voitiin hyödyntää sellaisenaan erityyppisissä organisaatioissa, joissa haluttiin kartoittaa oppimiskokemusta tai erilaisten osaamisen kehittämisen tapojen mielekkyyttä. Tutkimuksen tulokset olivat sovellettavissa suoraan muissa ammatillisissa oppilaitoksissa, mutta niitä oli mahdollista hyödyntää myös laajemmin suomalaisessa työelämässä toimialasta riippumatta.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kyselytutkimuksena pääkohdeorganisaatio Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan ja neljän muun ammatillisen oppilaitoksen henkilöstölle. Kyseessä oli sekä määrällinen että laadullinen tapaustutkimus. Kyselyllä kartoitettiin vastaajien näkemyksiä oppimisesta ja oppimismahdollisuuksista sekä erilaisten osaamisen kehittämistapojen soveltuvuudesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijät arvostivat jatkuvaa oppimista ja monipuolisia mahdollisuuksia kehittää osaamista. Uuden oppimisen koettiin lisäävän työmotivaatiota ja -hyvinvointia. Henkilöstölle oli myös erittäin tärkeää, että organisaatio panosti osaamisen kehittämiseen. Lisäksi työntekijät halusivat vaikuttaa siihen, mitä osaamisalueita he kehittivät ja miten.
Enemmistö tutkimukseen osallistuneista koki, että esihenkilöltä ja organisaatiolta saatu tuki ja kannustus oli riittävää. Henkilöstön mielestä heillä ei kuitenkaan ole ollut riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen, eikä organisaatiotason osaamisen kehittämiseen liittyviä odotuksia oltu tuotu riittävän selkeästi esille.
Kyselytutkimuksessa käytettyä lomaketta voitiin hyödyntää sellaisenaan erityyppisissä organisaatioissa, joissa haluttiin kartoittaa oppimiskokemusta tai erilaisten osaamisen kehittämisen tapojen mielekkyyttä. Tutkimuksen tulokset olivat sovellettavissa suoraan muissa ammatillisissa oppilaitoksissa, mutta niitä oli mahdollista hyödyntää myös laajemmin suomalaisessa työelämässä toimialasta riippumatta.