Digital marknadsföring på sociala medier: en undersökning av Kuppis K-Citymarkets möjligheter för överföring av tidningsmarknadsföring till sociala medier
Törn, Ella (2024)
Törn, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736685
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en undersökning kring digitaliseringen av marknadsföring för företag, fokuserande på sociala plattformarna Instagram, Tik Tok, och Facebook. Den teoretiska delen av arbetet fokuserar på olika aspekter inom den digitala världen som kan påverka företagens marknadsföring via olika sociala medier, här ingår bland annat målgrupp, marknadsföringsstrategi, algoritmer, och analyseringsverktyg. Syftet med arbetet är att undersöka Kuppis K-Citymarkets möjligheter för överföring av tidningsmarknadsföring till sociala medier, samt identifiera vilken typ av innehåll på sociala medier som passar butikens kanaler.
Detta utfördes i form av tre olika analyser, en veckoanalys, produktpromotion på sociala medier, samt en kundundersökning. Alla analyserna kombinerat, tillsammans med den teori som arbetet fokuserar sig kring, ger en god bas för strategisk övergång från tidning till sociala medier.
Analyserna resulterade i en tolkning där överföring av tidningsmarknadsföring till sociala medier inte är lämpligt för butiken i deras nuvarande situation, eftersom övergången skulle orsaka förlust av en andel i målgruppen och anses generellt inte vara passande för butikens nuläge ur ett kundperspektiv. Istället för att utveckla en plan om hur tidningsmarknadsföring kan överföras till butikens sociala medier, fokuserar arbetet på att framställa framtidsplaner för butikens sociala medier samt den redan existerande digitala tidningen.
Detta utfördes i form av tre olika analyser, en veckoanalys, produktpromotion på sociala medier, samt en kundundersökning. Alla analyserna kombinerat, tillsammans med den teori som arbetet fokuserar sig kring, ger en god bas för strategisk övergång från tidning till sociala medier.
Analyserna resulterade i en tolkning där överföring av tidningsmarknadsföring till sociala medier inte är lämpligt för butiken i deras nuvarande situation, eftersom övergången skulle orsaka förlust av en andel i målgruppen och anses generellt inte vara passande för butikens nuläge ur ett kundperspektiv. Istället för att utveckla en plan om hur tidningsmarknadsföring kan överföras till butikens sociala medier, fokuserar arbetet på att framställa framtidsplaner för butikens sociala medier samt den redan existerande digitala tidningen.