Tv-sarjan making of -prosessin kehittäminen : Tv-sarjan katsojan ja tekijän suhteen syventäminen 2 minuutissa
Yrjönkoski, Elna (2024)
Yrjönkoski, Elna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736700
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan, miten tv-sarjan making of -prosessia voisi kehittää. Kehittämällä making of -prosessia saavutetaan tv-sarjan katsojan ja tekijän suhteen syveneminen 2 minuutissa. Tilaaja eli kanava tilaa useimmiten tv-sarjan yhteydessä markkinointimateriaalipaketit tuotantoyhtiöltä. Tuotantoyhtiö tuottaa tv-sarjan sekä markkinointimateriaalipaketit kanavan määräysten mukaisesti. 2 minuutin kestoinen making of -video voi sisältyä markkinointimateriaalipaketteihin. Tuotantoyhtiö valitsee making of videon tekijän tai tekijät esimerkiksi olemassa olevasta tv-sarjan työryhmästä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin making of -video tulevasta rikos-tv-sarjasta, jonka hyväksyivät tuotantoyhtiön linjatuottaja sekä tuottaja. He lähettivät raakaleikatun videon tilaajalle. Videota tullaan käyttämään tilaajan kanavalla markkinointimateriaalina, kun tv-sarja julkaistaan.
Opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea eri tv-alan ammattilaista, jotka kaikki ovat vastuussa alkutuotannosta lopputuotantoon asti tästä tv-sarjasta. Haastateltaville ehdotettiin kehittelemääni ratkaisua making of -prosessin parantamiseksi. Haastattelujen perusteella kehitin making of -prosessin vielä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Toteutin making of prosessin eli ideoimisen, käsikirjoittamisen, ohjaamisen, kuvaamisen, äänittämisen, valaisemisen, haastattelemisen, aikatauluttamisen sekä editoimisen yksin. Tällaisen prosessi tekeminen yksin alusta loppuun kuluttaa työntekijän resursseja. Tällainen toimintatapa heikentää lopputuotetta sekä making of -videon tarkoitus markkinointimateriaalina voi olla toimimaton. Tarinan kerronnan sujuvuus on ehdottoman tärkeää markkinointimateriaaleissa, jotta katsojat löytävät tv-sarjan pariin. Kehittämällä making of -prosessia markkinointimateriaalien lopputuloskin paranee.
Opinnäytetyön ratkaisu making of -prosessin kehittämiseksi on saatu oman making of prosessini toteutuksen haasteet tuomalla esille tv-alan ammattilaisten haastatteluissa. Ratkaisuksi muodostui making of -työryhmän kokoaminen, kuvauksien aikataulutus ja niiden lisääminen tv-sarjan callsheeteihin. Käsikirjoituksen tekeminen ja sen lähettäminen haastateltaville ennen making of -videon kuvauksia.
Ratkaisu prosessin kehittämiselle tulee palvelemaan tv-sarjan katsojaa, making of -tekijöitä, kanavaa, tuotantoyhtiötä ja sekä tv-sarjan työryhmän jäseniä, jotka päivittäin työskentelevät tv-sarjan tuotannon parissa.
Opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea eri tv-alan ammattilaista, jotka kaikki ovat vastuussa alkutuotannosta lopputuotantoon asti tästä tv-sarjasta. Haastateltaville ehdotettiin kehittelemääni ratkaisua making of -prosessin parantamiseksi. Haastattelujen perusteella kehitin making of -prosessin vielä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Toteutin making of prosessin eli ideoimisen, käsikirjoittamisen, ohjaamisen, kuvaamisen, äänittämisen, valaisemisen, haastattelemisen, aikatauluttamisen sekä editoimisen yksin. Tällaisen prosessi tekeminen yksin alusta loppuun kuluttaa työntekijän resursseja. Tällainen toimintatapa heikentää lopputuotetta sekä making of -videon tarkoitus markkinointimateriaalina voi olla toimimaton. Tarinan kerronnan sujuvuus on ehdottoman tärkeää markkinointimateriaaleissa, jotta katsojat löytävät tv-sarjan pariin. Kehittämällä making of -prosessia markkinointimateriaalien lopputuloskin paranee.
Opinnäytetyön ratkaisu making of -prosessin kehittämiseksi on saatu oman making of prosessini toteutuksen haasteet tuomalla esille tv-alan ammattilaisten haastatteluissa. Ratkaisuksi muodostui making of -työryhmän kokoaminen, kuvauksien aikataulutus ja niiden lisääminen tv-sarjan callsheeteihin. Käsikirjoituksen tekeminen ja sen lähettäminen haastateltaville ennen making of -videon kuvauksia.
Ratkaisu prosessin kehittämiselle tulee palvelemaan tv-sarjan katsojaa, making of -tekijöitä, kanavaa, tuotantoyhtiötä ja sekä tv-sarjan työryhmän jäseniä, jotka päivittäin työskentelevät tv-sarjan tuotannon parissa.