Analys av influerares effekter på ungas köpbeteende: influerarens ansvar för social hållbarhet på sociala medier
Ida, Silfver (2024)
Ida, Silfver
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736738
Tiivistelmä
Marknadsföring genom influerare har gjort genombrott under de senaste åren, det är både snabbt och ett smidigt sätt att få synlighet där båda parterna gynnas. Sponsrade samarbeten, reklam och rabattkoder blir snabbt en del av vardagen.
Detta examensarbete handlar om hur influerare påverkar ungas konsumentbeteende på sociala medier. Syftet med arbetet är att skapa en förståelse för hur en influerare kan fungera mer socialt hållbart på sina kanaler. Arbetet undersöker även vilka faktorer som påverkar en ung individs köpbeslut, genom influerarmarknadsföring. Unga på sociala medier blir alltmer påverkade utav influerare och skapar en stark trovärdighet till dem, vilket i sin tur även påverkar konsumentbeteendet hos dessa unga individer.
Teoridelen i arbetet behandlar olika delar inom marknadsföringen, men där fokuset ligger i att undersöka influerarmarknadsföring och hur det fungerar i praktiken samt lyfter fram lagar och regler kring marknadsföring till unga.
Teoridelen blir även ett stöd för forskningen i arbetet. Forskningsdelen bestod i huvudsak utav en digital enkätundersökning som skickades ut till abiturienter i utvalda gymnasier i Svenskfinland. Åldersgruppen i undersökningen är mellan 18–23 och totalt 79 deltog i undersökningen. Eleverna hade möjlighet att delta i undersökningen för att få berätta sina tankar kring influerarmarknadsföring samt hur och om det påverkar dem.
Utöver enkätundersökningen gjordes även en kvalitativ fokusgruppintervju med fyra anonyma deltagare. Intervjuns syfte är att stärka den kvantitativa forskningens resultat.
Slutresultatet av forskningen och teoridelen strävar till att influerare främjar och utvecklar social hållbarhet i sina kanaler.
Detta examensarbete handlar om hur influerare påverkar ungas konsumentbeteende på sociala medier. Syftet med arbetet är att skapa en förståelse för hur en influerare kan fungera mer socialt hållbart på sina kanaler. Arbetet undersöker även vilka faktorer som påverkar en ung individs köpbeslut, genom influerarmarknadsföring. Unga på sociala medier blir alltmer påverkade utav influerare och skapar en stark trovärdighet till dem, vilket i sin tur även påverkar konsumentbeteendet hos dessa unga individer.
Teoridelen i arbetet behandlar olika delar inom marknadsföringen, men där fokuset ligger i att undersöka influerarmarknadsföring och hur det fungerar i praktiken samt lyfter fram lagar och regler kring marknadsföring till unga.
Teoridelen blir även ett stöd för forskningen i arbetet. Forskningsdelen bestod i huvudsak utav en digital enkätundersökning som skickades ut till abiturienter i utvalda gymnasier i Svenskfinland. Åldersgruppen i undersökningen är mellan 18–23 och totalt 79 deltog i undersökningen. Eleverna hade möjlighet att delta i undersökningen för att få berätta sina tankar kring influerarmarknadsföring samt hur och om det påverkar dem.
Utöver enkätundersökningen gjordes även en kvalitativ fokusgruppintervju med fyra anonyma deltagare. Intervjuns syfte är att stärka den kvantitativa forskningens resultat.
Slutresultatet av forskningen och teoridelen strävar till att influerare främjar och utvecklar social hållbarhet i sina kanaler.