Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa: suomalaisvaikuttajien kaupallinen yhteistyö yritysten kanssa

Borén, Linda (2024)

 
Avaa tiedosto
Borén_Linda.pdf (1.181Mt)
Lataukset: 


Borén, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736971
Tiivistelmä
TikTok on suosittu ja kasvava sosiaalisen median alusta. TikTokissa näkyvä kuluttajakäyttäytyminen esimerkiksi sisällön jakaminen sekä kuluttajien sitoutuminen ovat kaupallistaneet alustan. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka vaikuttajamarkkinointia toteutetaan TikTokissa. Tutkimuksessa myös tutkittiin kaupallisen yhteistyön oikeanlaista merkitsemistä linjausten mukaisesti sekä kuluttajien kommentointia ja ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ja tarjota uutta tietoa vaikuttajamarkkinoinnista. Opinnäytetyö voi toimia ohjekirjana yrityksille, vaikuttajille sekä kuluttajille.

Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin syys-lokakuun 2024 aikana julkaistuista TikTok-videoista. Videot, jotka olivat suomen kielellä, sisälsivät kaupallisen yhteistyön ja ponnahtivat Sinulle-sivulle, valittiin tutkimukseen. Videoista luotiin Excel-taulukko, johon kirjattiin julkaisijoiden perustiedot, kaupallisen yhteistyön merkitseminen sekä tietoja kommenteista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Analysoinnissa keskityttiin kaupallisen yhteistyön merkitsemiseen sekä kuluttajien kommentointiin.

Tutkimuksen avulla saatiin tietoa, miten kuluttajat kommentoivat videoita ja noudattavatko vaikuttajat kaupallisen yhteistyön oikeanlaista merkitsemistä. Kaupallisen yhteistyön merkitsemisessä oli eroja, mutta tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vaikuttajista merkitsee kaupallisen yhteistyön oikein. Kommenttien määrä vaihteli riippuen videosta ja yhdestä videosta oli poistettu kommentit kokonaan käytöstä. Yleisimpiä kuluttajien kommentteja olivat kysymykset liittyen tuotteisiin ja palveluihin. Kuluttajat jakoivat myös omia suosituksia sekä kokemuksia kommenteissa.

Tutkimuksesta voidaan todeta, että vaikuttajamarkkinointi on kasvava ilmiö ja yritykset ovat kiinnostuneita vaikuttajista. Tulokset antavat ymmärrystä, millainen sisältö TikTokissa toimii. Tutkimuksessa selvisi, että monet kuluttajat sanovat ostavansa tuotteita vaikuttajien suosituksesta. Selvisi myös, että vaikuttajia käytetään enemmän markkinoinnissa kuin yrityksiä, koska tutkimuksessa oli mukana vain yksi yrityksen toteuttama kaupallinen yhteistyö. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä TikTokin julkaisujen vaihtuvuuden ja laadullisen tutkimuksen luonteen vuoksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste