Lastenruokapurkkien myyntieräalustan optimointi : Suomen Nestlé Oy
Levula, Katja (2024)
Levula, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736804
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli pakkausmuunnosprojektina suunnitella optimaalisen kokoinen lastenruokapurkkien myyntieräalusta lasipurkkien elinkaaren vaihtelevan halkaisijan mukaan, tuoda lisäsuojaa lopputuotteille sekä edistää pakkausprosessia huomioimalla pakkauskoneen vaatimukset aikaisempaa paremmin. Lisäksi haluttiin harmonisoida myyntieräalusta käytettäväksi mahdollisimman monelle pakkauskoolle tuomaan kustannussäästöjä tuotepakkausnimikkeiden vähentämisen avulla.
Insinöörityön taustatutkimus tehtiin havainnoimalla pakkausprosessia, haastattelemalla asiantuntijoita ja keräämällä informaatiota toimeksiantajan käytössä olevista pakkauksista ja pakkausmateriaaleista. Pakkausmateriaalien tiedonkeruumenetelmänä käytettiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Konseptisuunnittellussa keskityttiin myyntieräalustan käytettävyyteen ja toiminnallisuuteen. Myyntieräalustan optimoinnilla tuotiin lisäsuojaa lasipurkeille, parannettiin pakkausprosessia ja kasvatettiin osaamista pakkauskoneen sekä käytettyjen pakkausmateriaalien ominaisuuksista.
Uuden myyntieräalustan rakennepiirustus päivitettiin yhteistyössä materiaalitoimittajan ja toimeksiantajan pakkauskoneen linjanhoitajan kanssa. The goal of this functional thesis was, as a packaging conversion project to design an optimally sized sales unit tray for baby food jars according to the varying diameter of the glass jars, to bring additional protection to the end products and to improve the packaging process by considering the requirements of the packaging machine better than before. The goal of the optimization was to harmonize the sales unit tray to be used for as many packaging sizes as possible to bring cost savings through the reduction of product packaging items.
The background research for the engineering work was done by observing the packaging process, interviewing experts, and collecting information on the packaging used by the client. The packaging material information was collected from literature and online sources.
The concept design focused on the usability and functionality of the sales unit tray. By optimizing the tray, additional protection was brought to the glass jars, the packaging process was improved, and knowledge about the properties of the packaging machine and the packaging materials used was increased.
The technical drawing of the latest sales unit tray was updated in cooperation with the material supplier and the line manager.
Insinöörityön taustatutkimus tehtiin havainnoimalla pakkausprosessia, haastattelemalla asiantuntijoita ja keräämällä informaatiota toimeksiantajan käytössä olevista pakkauksista ja pakkausmateriaaleista. Pakkausmateriaalien tiedonkeruumenetelmänä käytettiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Konseptisuunnittellussa keskityttiin myyntieräalustan käytettävyyteen ja toiminnallisuuteen. Myyntieräalustan optimoinnilla tuotiin lisäsuojaa lasipurkeille, parannettiin pakkausprosessia ja kasvatettiin osaamista pakkauskoneen sekä käytettyjen pakkausmateriaalien ominaisuuksista.
Uuden myyntieräalustan rakennepiirustus päivitettiin yhteistyössä materiaalitoimittajan ja toimeksiantajan pakkauskoneen linjanhoitajan kanssa.
The background research for the engineering work was done by observing the packaging process, interviewing experts, and collecting information on the packaging used by the client. The packaging material information was collected from literature and online sources.
The concept design focused on the usability and functionality of the sales unit tray. By optimizing the tray, additional protection was brought to the glass jars, the packaging process was improved, and knowledge about the properties of the packaging machine and the packaging materials used was increased.
The technical drawing of the latest sales unit tray was updated in cooperation with the material supplier and the line manager.