Ajoneuvon trailerin sähköisen akselin mitoitus
Rezaei, Adris; Kohonen, Riku (2024)
Rezaei, Adris
Kohonen, Riku
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736759
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on ajoneuvon trailerin sähköisen akselin mitoitus. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aluksi perehtyä e-trailereihin ja niissä käytettäviin komponentteihin, kuten akkuihin, akseleihin ja PDCjärjestelmiin. Tavoitteena oli myöskin ottaa selvää jo markkinoilla olevista etrailereista ja vertailla niitä sekä 3D-mallintaa markkinoilta löytyvien akkujen mukaisia akkupaketteja.
Opinnäytetyö toteutettiin niin, että aluksi perehdyttiin litiumioniakkuihin ja sähköiseen akseliin sekä perävaunuun. Tämän jälkeen opinnäytetyössä esitellään akkupaketin suunnittelussa tarvittavia laskukaavoja, vertaillaan muutamia markkinoilta löytyviä akkuja ja 3D-mallinnetaan niiden pohjalta omat akkupaketit. Seuraavaksi työssä esiteltiin eri e-traileriin liittyviä komponentteja ja niiden tehtäviä sekä eri järjestelmien turvallisuutta. Lopuksi opinnäytetyössä esitetään e-trailerista saatavia hyötyjä kuten polttoainesäästöjä verrattuna ilman sähköistä akselia toimiviin trailereihin.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että e-trailerit tulevat olemaan tulevaisuutta, kunhan kustannukset ja e-trailereista saadut polttoainesäästöt saadaan paremmin kohtaamaan. Tulevaisuudessa myöskin e-trailerit tulevat toimimaan yhä itsenäisemmin ilman kuorma-auton kuljettajan apua.
Opinnäytetyö toteutettiin niin, että aluksi perehdyttiin litiumioniakkuihin ja sähköiseen akseliin sekä perävaunuun. Tämän jälkeen opinnäytetyössä esitellään akkupaketin suunnittelussa tarvittavia laskukaavoja, vertaillaan muutamia markkinoilta löytyviä akkuja ja 3D-mallinnetaan niiden pohjalta omat akkupaketit. Seuraavaksi työssä esiteltiin eri e-traileriin liittyviä komponentteja ja niiden tehtäviä sekä eri järjestelmien turvallisuutta. Lopuksi opinnäytetyössä esitetään e-trailerista saatavia hyötyjä kuten polttoainesäästöjä verrattuna ilman sähköistä akselia toimiviin trailereihin.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että e-trailerit tulevat olemaan tulevaisuutta, kunhan kustannukset ja e-trailereista saadut polttoainesäästöt saadaan paremmin kohtaamaan. Tulevaisuudessa myöskin e-trailerit tulevat toimimaan yhä itsenäisemmin ilman kuorma-auton kuljettajan apua.
