Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Monialainen yhteistyö ja varhaiskasvatuksen sosionomin rooli sen edistämisessä

Hartikainen, Sonja; Saaranen, Sannamari (2024)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Saaranen.pdf (663.8Kt)
Lataukset: 


Hartikainen, Sonja
Saaranen, Sannamari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Vuonna 2018 voimaan tullut varhaiskasvatuslain (L 540/2018) muutos edellyttää päiväkodin henkilöstörakenteen muokkaamista vuoteen 2030 mennessä. Lakimuutoksen pohjalta on syntynyt uusi tehtävänimike, varhaiskasvatuksen sosionomi. Lisäämällä korkeakoulututkinnon omaavien työntekijöiden määrää lapsiryhmissä pyritään vastaamaan varhaiskasvatustyön ja perheiden moninaisiin haasteisiin. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa myös tekemään monialaista yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa lapsen tilanteen sitä vaatiessa (L 540/2018, 7 §).

Tutkimuksen aihe nousi työelämästä ja tutkimus toteutettiin toimeksiantona Viitasaaren varhaiskasvatukselle. Viitasaarella päiväkotien lapsiryhmissä ei vielä työskentele varhaiskasvatuksen sosionomia kyseisellä nimikkeellä eikä varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ole vielä laadittu. Monialaisen yhteistyön toteutuminen ja käytännöt Viitasaaren varhaiskasvatuksessa ovat olleet vaihtelevia.

Tutkimuksessa selvitettiin Viitasaaren varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia monialaisen yhteistyön toteutumisesta ja näkemyksiä varhaiskasvatuksen sosionomin roolista. Tutkimuksen tavoitteena oli, että tutkimustulosten avulla voitaisiin kehittää monialaista yhteistyötä Viitasaaren varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden palveluiden välillä. Lisäksi tavoitteena oli varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisen ja työnkuvan selkiyttäminen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon vastasi 11 Viitasaaren varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Viitasaaren varhaiskasvatuksessa monialainen yhteistyö on ollut sujuvaa ja säännöllistä lastenneuvolan sekä pikkulapsipsykologin kanssa. Sen sijaan muiden yhteistyötahojen kanssa yhteistyö on ollut satunnaista ja työntekijät toivoivat säännöllisempää yhteistyötä erityisesti lastensuojelun kanssa. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen sosionomin erityisiksi osaamisalueiksi nähtiin monialaisen verkostoyhteistyön johtaminen, vanhempien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö, palvelujärjestelmäosaaminen sekä sosiaalipedagoginen osaaminen. Johtopäätöksinä todettiin, että monialaista yhteistyötä tulee kehittää vastaamaan perheiden moninaisiin haasteisiin. Monialaisen yhteistyön kehittämisen tarpeeseen taas vastaisi varhaiskasvatuksen sosionomin verkostotyöosaaminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste