Karkeamotoriikan osaamispassit 5–8-vuotiaille lapsille
Lehtorinne, Nelli (2024)
Lehtorinne, Nelli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Motoriset taidot ovat yhteydessä kokonaisvaltaisesti lapsen hyvinvointiin ja toiminnallisuuteen. Motoriset taidot kehittyvät lapsuudessa eri vaiheiden ja harjoittelun kautta. Kognitiivinen kehitys ja motorinen kehitys edistävät toisiaan. 5–8- Vuotiaana opitaan kokonaisvaltaisia ja yksinkertaisia liikkeitä esimerkiksi juokseminen, hyppääminen ja heittäminen. Lapselle ominainen tyyli oppia on leikin kautta. Motoristen taitojen oppimiseen ja kehittymiseen vaikuttaa monet elementit kuten ympäristön mahdollisuudet.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää 5–8-vuotiaiden lasten karkeamotorisista taidoista neljä osaamispassia Jyväskylän Coronarialla työskentelevien toimintaterapeuttien käyttöön. Osaamispassien kehittämisen tavoitteet olivat kehittää vanhemmille jaettavat karkeamotoriikan osaamispassit, joita voidaan hyödyntää kotiympäristössä tapahtuvan harjoittelun seuraamisen ja motivoinnin työkaluna. Aineiston haku suoritetiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli etsiä tietoa 5–8-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä kotiympäristössä.
Osaamispassit kehitettiin yhteiskehittämisen prosessissa, joka sisälsi kolme yhteiskehittämisen palaveria ja neljä itsenäisen työskentelyn vaihetta. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineiston haku toteutettiin Ebsco Host alustalla käyttäen Chinal, Medline, eBook collection, Eric, Sportdiscus with full text tietokantoja. Aineistoksi valikoitui neljä tutkimusta. Aineiston analyysi toteutettiin tutkimusten tärkeän sisällön, eroavaisuuksien, samankaltaisuuksien ja ristiriitojen kuvaamisella.
Neljästä 5–8-vuotiaalle lapselle tärkeästä karkeamotorisia taitoja vaativasta toiminnasta kehitettiin osaamispassit. Toiminnat ovat pyöräily, kuperkeikka, pallon kopittelu ja kiipeäminen ja alas hyppy. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tuloksista nousi erityisesti ympäristön mahdollisuuksien positiivinen vaikutus motoristen taitojen kehittymiseen. Ystävien kanssa leikkiminen ja aktiivinen arki, jossa vanhemmat toimivat lapselle roolimallina nähtiin tukevan motoristen taitojen kehittymistä.
Osaamispasseja voi hyödyntää oppimisen ja kehittymisen seurannassa sekä lapsen harjoittelun tukena kotiympäristössä. Osaamispassien käytön tehokkuudesta ja helppokäyttöisyydestä perheiden arjessa tulee tehdä jatkotutkimusta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää 5–8-vuotiaiden lasten karkeamotorisista taidoista neljä osaamispassia Jyväskylän Coronarialla työskentelevien toimintaterapeuttien käyttöön. Osaamispassien kehittämisen tavoitteet olivat kehittää vanhemmille jaettavat karkeamotoriikan osaamispassit, joita voidaan hyödyntää kotiympäristössä tapahtuvan harjoittelun seuraamisen ja motivoinnin työkaluna. Aineiston haku suoritetiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli etsiä tietoa 5–8-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä kotiympäristössä.
Osaamispassit kehitettiin yhteiskehittämisen prosessissa, joka sisälsi kolme yhteiskehittämisen palaveria ja neljä itsenäisen työskentelyn vaihetta. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineiston haku toteutettiin Ebsco Host alustalla käyttäen Chinal, Medline, eBook collection, Eric, Sportdiscus with full text tietokantoja. Aineistoksi valikoitui neljä tutkimusta. Aineiston analyysi toteutettiin tutkimusten tärkeän sisällön, eroavaisuuksien, samankaltaisuuksien ja ristiriitojen kuvaamisella.
Neljästä 5–8-vuotiaalle lapselle tärkeästä karkeamotorisia taitoja vaativasta toiminnasta kehitettiin osaamispassit. Toiminnat ovat pyöräily, kuperkeikka, pallon kopittelu ja kiipeäminen ja alas hyppy. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tuloksista nousi erityisesti ympäristön mahdollisuuksien positiivinen vaikutus motoristen taitojen kehittymiseen. Ystävien kanssa leikkiminen ja aktiivinen arki, jossa vanhemmat toimivat lapselle roolimallina nähtiin tukevan motoristen taitojen kehittymistä.
Osaamispasseja voi hyödyntää oppimisen ja kehittymisen seurannassa sekä lapsen harjoittelun tukena kotiympäristössä. Osaamispassien käytön tehokkuudesta ja helppokäyttöisyydestä perheiden arjessa tulee tehdä jatkotutkimusta.