Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Erityinen tuki digitalisoituvassa ammatillisessa koulutuksessa. Kehittämisehdotukset integratiiviseen kirjallisuuskatsaukseen pohjautuen

Korhonen, Sanna (2024)

 
Avaa tiedosto
Sanna_Korhonen.pdf (1.153Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736860
Tiivistelmä
Digitalisaatiolla tarkoitetaan yhteiskunnan laajempaa muutosta, jossa toimintoja, esimerkiksi opetusta ja ohjausta, järjestetään digitaalista teknologiaa hyödyntäen. Kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaatio 2027 -julkaisun mukaan digitalisaatiolla pyritään edistämään oppimisen yhdenvertaisuutta. Digitaalisten työkalujen ja toimintaympäristöjen avulla lisätään saavutettavuutta, ja ne osaltaan tukevat oppijoiden yksilöllisiä tarpeita sekä edistävät yhdenvertaisuutta. Digitaaliset teknologiat voivat parantaa oppimista ja opiskelua esimerkiksi laajentamalla oppimismahdollisuuksia erilaisissa digitaalisissa oppimisympäristöissä. Etäopetus voi taas tuoda joustavuutta opintojen suorittamiseen omassa tahdissa. Toisaalta digitalisaatio voi syrjäyttää opiskelijoita, joilla on oppimisen haasteita tai jotka ovat muutoin heikossa sosioekonomisessa asemassa.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä integratiivinen kirjallisuuskatsaus erityisen tuen toteuttamiseksi digitalisoituvassa ammatillisessa koulutuksessa ja laatia tulosten pohjalta kehittämisehdotukset Etelä-Savon ammattiopistolle. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa tietoa käytännönläheisesti siitä, miten erityistä tukea voitaisiin järjestää käytännössä niin, että se tukisi paremmin niitä opiskelijoita, joilla on erityisen tuen päätös. Integratiivinen kirjallisuuskatsaus koostui kymmenestä kansallisesta ja kansainvälisestä tutkimuksesta. Tulokset analysoitiin teemoittelemalla ja käsiteltiin aivoriihessä. Aivoriihityöskentelyn tuotoksista laadittiin kehittämisehdotukset oppilaitoksen digitaalisen erityisen tuen kehittämistyön tueksi.

Integratiivisen kirjallisuuskatsauksen tuloksista voidaan todeta, että opiskelijat
hyötyvät digitaalisesta erityisestä tuesta verkko-opintojen tukena. Digitaalinen
erityinen tuki voi olla erityisopettajan tai opettajan antamaa verkkovälitteistä
opetusta ja ohjausta. Myös opettajan vuorovaikutustaidoilla ja digitaidoilla on
merkitystä oppimisen edistäjänä ja jäsentäjänä. Lisäksi verkkokurssien suun-
nittelussa tulisi ottaa huomioon erityisen tuen opiskelijat saavutettavuuden ja
käytettävyyden näkökulmasta. Opiskelijoiden yhteisöllisyyteen kannattaa pa-
nostaa, sillä se näkyy opintoihin sitoutumisessa ja opintojen etenemisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste