Ensihoitajien eettinen osaaminen
Tuomisalo, Jaana (2024)
Tuomisalo, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837068
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ensihoitajien eettistä osaamista kartoittamalla ensihoitajien käsitystä eettisestä osaamisestaan ja sen käyttämisestä ensihoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ensihoitajien eettisestä toiminnasta ensihoitotehtävillä sekä auttaa suunnittelemaan ensihoitajille suunnattuja eettiseen osaamiseen liittyviä koulutuksia.
Tämän opinnäytetyön kyselylomake pohjautui Lechasseurin ym. (2018) kirjallisuuskatsaukseen, jossa eettiselle osaamiselle on tunnistettu kuusi osa-aluetta: eettinen herkkyys, tieto, pohdinta, päätöksenteko, toiminta ja käytös. Tämän opinnäytetyön kyselyssä oli 38 strukturoitua väittämää, neljä taustatietokysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Väittämät analysoitiin tilastollisin tunnusluvuin ja avointen kysymysten vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla.
Ensihoitajat arvioivat eettisen osaamisensa pääsääntöisesti hyväksi. He pyrkivät toimimaan eettisesti oikein ja kunnioittamaan potilaan itsemääräämisoikeutta, vaikka eivät tietoisesti ajattele eettisiä näkökulmia ensihoitotehtävillä. Koulutusta koettiin tarvittavan varsinkin etiikan teoriasta, etiikkaa ja ensihoitotoimintaa ohjaavasta juridiikasta sekä eettisestä toiminnasta ja pohdinnasta.
Tulosten perusteella voidaan suunnata eettisen osaamisen koulutusta oikeisiin teemoihin ja sitä kautta avata etiikkaa ensihoitajille sekä kannustaa heitä tietoiseen eettiseen pohdintaan, toimintaan, käytökseen ja päätöksentekoon.
Tämän opinnäytetyön kyselylomake pohjautui Lechasseurin ym. (2018) kirjallisuuskatsaukseen, jossa eettiselle osaamiselle on tunnistettu kuusi osa-aluetta: eettinen herkkyys, tieto, pohdinta, päätöksenteko, toiminta ja käytös. Tämän opinnäytetyön kyselyssä oli 38 strukturoitua väittämää, neljä taustatietokysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Väittämät analysoitiin tilastollisin tunnusluvuin ja avointen kysymysten vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla.
Ensihoitajat arvioivat eettisen osaamisensa pääsääntöisesti hyväksi. He pyrkivät toimimaan eettisesti oikein ja kunnioittamaan potilaan itsemääräämisoikeutta, vaikka eivät tietoisesti ajattele eettisiä näkökulmia ensihoitotehtävillä. Koulutusta koettiin tarvittavan varsinkin etiikan teoriasta, etiikkaa ja ensihoitotoimintaa ohjaavasta juridiikasta sekä eettisestä toiminnasta ja pohdinnasta.
Tulosten perusteella voidaan suunnata eettisen osaamisen koulutusta oikeisiin teemoihin ja sitä kautta avata etiikkaa ensihoitajille sekä kannustaa heitä tietoiseen eettiseen pohdintaan, toimintaan, käytökseen ja päätöksentekoon.