Mikrokokoisten tilitoimistojen strategiset valinnat nykymarkkinassa : kyselytutkimus tilitoimistoille
Kujala, Jaakko (2024)
Kujala, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mikrokokoisten tilitoimistojen strategisia valintoja nykymarkkinassa, joka on murroksessa. Alalla on meneillään konsolidoituminen suurempien yritysten ostaessa pienempiä yrityksiä ja kasvattaen näin omia markkinaosuuksiaan (Metsä-Tokila, 2019). Alalle uusia haasteita tuo vuoden 2024 alusta voimaan astunut vastuullisuusraportointi ja sen säädökset (HE 20/2023). Lisäksi laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä (444/2017) on lisännyt tilitoimistojen velvoitteita tunnistaa ja tuntea asiakas sekä raportoida viranomaisille asiakkaan epäilyttävistä liiketoimista. Herralan (2021) mukaan pienemmillä toimijoilla voi olla haasteita sopeutua alan muutoksiin, mikäli niillä ei ole riittävästti resursseja tarvittaviin panostuksiin.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä mikroyrityksen kokoluokkaan kuuluvaa tilitoimistoa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, joiden avulla pyrittiin saamaan kuva siitä, millä tavalla haastateltavat suhtautuvat alan murrostekijöihin ja millaisia haasteita haastateltavat liiketoiminnassaan kohtaavat. Tutkimusaineistoa analysoitiin teemoittelemalla haastatteluissa esiin nousseet aihealueet samojen teemojen alle. Tuloksia analysoitiin SWOT-analyysin avulla luokitellen tunnistetut teemat mikrokokoisen tilitoimiston näkökulmasta heikkouksiin, vahvuuksiin, uhkiin ja mahdollisuuksiin.
Lopputuloksena voitiin havaita, että mikrokokoisilla tilitoimistoilla oli tehtynä joitain strategisia valintoja, jotka painottuivat asiakaspalveluun ja osaamisen kehittämiseen. Strategioiden luokittelussa suurin osa valinnoista soveltui Porterin (1993) esittämään differointistrategiaan, jolle on ominaista toteuttaa tuote tai palvelu erilaisella tavalla markkinoihin verrattuna. Konsolidaatio on hyödyttänyt mikrokokoisia tilitoimistoja niiden saatua uusia asiakkaita paremman palvelun myötä, mutta haasteena on ollut työvoiman saatavuus. Vastuullisuusraportointiin haastateltavat eivät olleet perehtyneet ensimmäisten joukossa, mutta se tunnistettiin mikrokokoisten tilitoimistojen mahdollisuudeksi.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä mikroyrityksen kokoluokkaan kuuluvaa tilitoimistoa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, joiden avulla pyrittiin saamaan kuva siitä, millä tavalla haastateltavat suhtautuvat alan murrostekijöihin ja millaisia haasteita haastateltavat liiketoiminnassaan kohtaavat. Tutkimusaineistoa analysoitiin teemoittelemalla haastatteluissa esiin nousseet aihealueet samojen teemojen alle. Tuloksia analysoitiin SWOT-analyysin avulla luokitellen tunnistetut teemat mikrokokoisen tilitoimiston näkökulmasta heikkouksiin, vahvuuksiin, uhkiin ja mahdollisuuksiin.
Lopputuloksena voitiin havaita, että mikrokokoisilla tilitoimistoilla oli tehtynä joitain strategisia valintoja, jotka painottuivat asiakaspalveluun ja osaamisen kehittämiseen. Strategioiden luokittelussa suurin osa valinnoista soveltui Porterin (1993) esittämään differointistrategiaan, jolle on ominaista toteuttaa tuote tai palvelu erilaisella tavalla markkinoihin verrattuna. Konsolidaatio on hyödyttänyt mikrokokoisia tilitoimistoja niiden saatua uusia asiakkaita paremman palvelun myötä, mutta haasteena on ollut työvoiman saatavuus. Vastuullisuusraportointiin haastateltavat eivät olleet perehtyneet ensimmäisten joukossa, mutta se tunnistettiin mikrokokoisten tilitoimistojen mahdollisuudeksi.
