Yhteispäivystyksen hoidon tarpeen arviossa tehtävän kiireettömän potilaan palveluohjauksen tehostaminen : Kiireellisen potilaan hoitoon pääsemisen nopeutuminen
Lönnberg, Laura (2024)
Lönnberg, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa HUS Akuutille, minkä avulla voidaan kehittää palveluohjausta siten, että kiireellisen potilaan hoitoon pääsy nopeutuu. Tarkoituksena on kuvata, miten päivystyspotilaan hoidon tarpeen arviossa voidaan tehostaa kiireettömän potilaan palveluohjausta niin, että hoidon tarpeen arvion tekeminen tehostuu. Opinnäytetyön toimeksiantaja on HUS Akuutti.
Hoidon tarpeen arvio on merkittävässä roolissa yhteispäivystyksen potilasvirtojen hallinnassa ja ruuhkien ehkäisemisessä. Palveluohjauksia tehdään HUS Akuutin yhteispäivystyksien hoidon tarpeen arviossa paljon, sillä ihmisiä hakeutuu ei kiireellisistä oireista yhteispäivystyksiin.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaus koostui kymmenestä aineistosta, jotka valikoituivat aineistohakuprosessin tuloksena. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tutkimuskysymysten muodostamiseen sekä rajaamiseen käytettiin apuna PICOa. Luokittelun jälkeen muodostui neljä pääluokkaa, joiden avulla selvitettiin, miten hoidon tarpeen arviota ja siinä tehtävää palveluohjausta on kehitetty päivystyksissä. Pääluokiksi muodostui prosessi, osaaminen, ympäristö sekä yhteistyö ja viestintä. Pääluokkiin liittyvien tekijöiden avulla voidaan tehostaa kiireettömän potilaan palveluohjausta niin, että kiireellisen potilaan hoitoon pääsy nopeutuu. Kirjallisuuskatsauksien tuloksista erottui kuusi osa-aluetta, joiden avulla hoidon tarpeen arviota voisi tehostaa. Osa-alueet ovat, sairaanhoitajien kouluttaminen, tilan kehittäminen, tietojärjestelmän kehittäminen, triage-ohjeiden päivittäminen, potilaiden ohjaus ja henkilökunnan optimointi.
Hoidon tarpeen arvio on merkittävässä roolissa yhteispäivystyksen potilasvirtojen hallinnassa ja ruuhkien ehkäisemisessä. Palveluohjauksia tehdään HUS Akuutin yhteispäivystyksien hoidon tarpeen arviossa paljon, sillä ihmisiä hakeutuu ei kiireellisistä oireista yhteispäivystyksiin.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaus koostui kymmenestä aineistosta, jotka valikoituivat aineistohakuprosessin tuloksena. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tutkimuskysymysten muodostamiseen sekä rajaamiseen käytettiin apuna PICOa. Luokittelun jälkeen muodostui neljä pääluokkaa, joiden avulla selvitettiin, miten hoidon tarpeen arviota ja siinä tehtävää palveluohjausta on kehitetty päivystyksissä. Pääluokiksi muodostui prosessi, osaaminen, ympäristö sekä yhteistyö ja viestintä. Pääluokkiin liittyvien tekijöiden avulla voidaan tehostaa kiireettömän potilaan palveluohjausta niin, että kiireellisen potilaan hoitoon pääsy nopeutuu. Kirjallisuuskatsauksien tuloksista erottui kuusi osa-aluetta, joiden avulla hoidon tarpeen arviota voisi tehostaa. Osa-alueet ovat, sairaanhoitajien kouluttaminen, tilan kehittäminen, tietojärjestelmän kehittäminen, triage-ohjeiden päivittäminen, potilaiden ohjaus ja henkilökunnan optimointi.