Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuoren masennus : verkko-oppimateriaali sosionomiopiskelijoille

Ramadani, Violeta; Hakala, Silja (2024)

 
Avaa tiedosto
Hakala_Ramadani.pdf (1.491Mt)
Lataukset: 


Ramadani, Violeta
Hakala, Silja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736774
Tiivistelmä
Masennusta sairastavia nuoria eli 12–18-vuotiaita on 5–10 prosenttia. Nuorista 1–2 prosenttia sairastaa noin vuoden kestävää pitkäaikaisempaa masennusta. Opinnäytetyön taustalla on tarve tehostaa tulevien sosionomien tietoa nuoren masennuksesta. Aihealueisiin liittyvät nuoren masennuksen oireet, masennuksen tunnistaminen, sen diagnosointi, hoito sekä tukeminen.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia verkko-oppimateriaali nuoren masennuksesta sosionomiopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosionomiopiskelijoiden osaamista ja tietoa nuoren masennuksesta. Verkko-oppimateriaali tuotettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle, Savonlinnan kampukselle. Verkko-oppimateriaalia voidaan hyödyntää sosionomien mielen-terveystyön kurssilla lisämateriaalina.

Opinnäytetyössä käytettiin Jämsän & Mannisen (2000) tuotekehitysprosessia. Tuotekehitysprosessiin kuuluu viisi vaihetta, jotka ovat kehitystarpeen tunnistaminen, ideavaihe, luonnosteluvaihe, tuotteen kehittely sekä tuotteen viimeistely. Kehitystarpeen tunnistaminen alkoi, kun opinnäytetyön aihe selvitettiin toimeksiantajan kanssa. Ideavaiheessa hyödynnettiin aivoriihiä ja tuumatalkoita, joiden kautta ideoita kehittyi. Luonnosteluvaiheessa suoritettiin tiedonhakua sekä tuotettiin teoriapohjaa, jonka perusteella verkko-oppimateriaali luonnosteltiin. Kehittelyvaiheessa toteutettiin verkko-oppimateriaali teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Viimeistelyvaiheessa käytettiin Webropol-kyselyä palautteen keräämiseen, jonka perusteella verkko-oppimateriaaliin tehtiin muutoksia.

Verkko-oppimateriaali jaettiin 81 sosionomiopiskelijalle, joista viisi esitestasi materiaalin. Verkko-oppimateriaalin palautekyselyyn vastasi neljä opiskelijaa. Vastauksien perusteella verkko-oppimateriaali vastasi opintojaksolle asetettuja tavoitteita ja verkko-oppimateriaali oli selkeä sekä hyödyllinen.

Tuotekehitysprosessin pohjalta valmistui itsenäisesti opiskeltava verkko-oppimateriaali Learn-alustalle. Jatkokehitysehdotukseksi esitettiin verkko-oppimateriaalin kääntämistä englanninkieliseksi, jolloin se soveltuisi myös kansainvälisille opiskelijoille. Toisena jatkokehitysehdotuksena tuotiin esille erilaisia oppimismateriaaleja kuten videot ja erilaiset tehtävät, huomioien eri oppimistyylit.

Asiasanat: nuoren masennus, verkko-oppimateriaali, sosionomiopiskelijat
 
Depression among young adults aged 12–18 affects 5–10% of the Finnish population. Additionally, 1–2% of young adults experience long-term depres-sion lasting approximately one year. The objective of the thesis was to enhance the knowledge of future social workers regarding young adults’ depression. The topics covered include the symptoms of depression, its recognition, diagnosis, treatment, and support.
The purpose of this thesis was to create an online learning resource on young adults’ depression for social work students. The aim was to improve social work students’ understanding and expertise on the topic. The online learning material was developed for South-Eastern Finland University of Applied Sci-ences, Savonlinna campus, and can be utilized as supplementary material in mental health courses for social workers.
The thesis employed the product development process outlined by Jämsä & Manninen (2000), consisting of five phases: identifying the need for development, the ideation phase, the drafting phase, product development, and finalization. The identification phase began with discussions with the commissioning party to determine the topic. During the ideation phase, brainstorming sessions were conducted to generate ideas. In the drafting phase, information was gathered, and a theoretical foundation was established to draft the online learning material. In the development phase, the material was created based on the theoretical framework. Finally, in the finalization phase, feedback was collected using the Webropol survey, and the material was adjusted accordingly.
The online learning material was distributed to 81 social work students, five of whom tested it. Four students responded to the feedback survey. Based on their responses, the material met the objectives set for the course and was deemed clear and useful.
The product development process resulted in an independently studyable online learning resource hosted on the Learn platform. Suggestions for further development included translating the material into English to make it accessible to international students. Another recommendation was to incorporate diverse learning styles by adding materials such as videos and various exercises.

Keywords: depression in young adults, online learning materials, social workers
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste