Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen yksikön motoristen taitojen havainnoinnin työkalun käyttöohje
Kollanen, Salla (2024)
Kollanen, Salla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736801
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää motoristen taitojen havainnoinnin työkalun käyttöohje, jonka tarkoitus on tukea varhaiskasvattajia lasten motoristen taitojen havainnoimisessa ja niiden dokumentoimisessa.
Työkalu toteutettiin aikaisemmalla opintojaksolla. Sen tarkoitus oli auttaa varhaiskasvattajia systemaattisesti arvioimaan ja tukemaan lasten motoristen taitojen kehittymistä. Työkalun rakentamisessa käytettiin Piilo-tutkimuksen materiaaleja.
Työn teoriapohjassa käsitellään lasten liikkumista varhaiskasvatuksessa, motorisia taitoja ja niiden havainnointia sekä miksi ne ovat tärkeitä lapsen kehityksen kannalta. Piilo-tutkimusta käsittelevässä teoria osuudessa on kerrottu Piilo-tutkimuksen tarkoitus ja tutkimuksessa käytettävät materiaalit, jotka ovat oleellisia opinnäytetyön kannalta. Lisäksi osiossa on kerrottuna, miten materiaaleja hyödynnettiin työkalun rakentamisessa.
Palvelumuotoilun teoriassa käsitellään, mitä on palvelumuotoilu, minkälainen prosessi se on, mitä käyttäjäkeskeinen suunnittelu on ja mitä prototypointi on. Käyttöohjeen teoriassa käydään läpi, millainen on hyvä käyttöohje.
Teoriassa käsitellään käyttöohjeen käytettävyyttä, kirjoitustyyliä, kieliasua ja sen visuaalisuutta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, jotta saavutetaan käyttäjälähtöinen ja asiakkaan tarpeiden huomioiva käyttöohje. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan työn eteneminen ja siinä käytetyt materiaalit sekä työkalut. Työssä käytettiin sähköistä kyselyä asiakasymmärryksen kartoittamiseksi.
Kysely sisälsi viisi avointa kysymystä. Kyselyllä kartoitettiin varhaiskasvattajien näkemyksiä käyttöohjeen tarpeista ja sen käytettävyydestä. Lisäksi hyödynnettiin varhaiskasvatuksen työntekijöitä prototyypin arvioimisessa. Arvioinnilla testattiin ohjeen käytettävyyttä ja selkeyttä.
Työn lopputuloksena luotiin konkreettinen käyttöohje, joka on saavutettavissa varhaiskasvatuksen arjessa ja on heille hyödyksi. käyttöohje on käyttäjäystävällinen ja asiakkaan tarpeiden mukainen. Käyttöohjeen sisällössä otettiin huomioon tekstin kieliasu ja ulkomuoto. Visuaalisuutta lisättiin kuvilla, symboleilla ja yhtenäisenä värimaailmana.
Työkalu toteutettiin aikaisemmalla opintojaksolla. Sen tarkoitus oli auttaa varhaiskasvattajia systemaattisesti arvioimaan ja tukemaan lasten motoristen taitojen kehittymistä. Työkalun rakentamisessa käytettiin Piilo-tutkimuksen materiaaleja.
Työn teoriapohjassa käsitellään lasten liikkumista varhaiskasvatuksessa, motorisia taitoja ja niiden havainnointia sekä miksi ne ovat tärkeitä lapsen kehityksen kannalta. Piilo-tutkimusta käsittelevässä teoria osuudessa on kerrottu Piilo-tutkimuksen tarkoitus ja tutkimuksessa käytettävät materiaalit, jotka ovat oleellisia opinnäytetyön kannalta. Lisäksi osiossa on kerrottuna, miten materiaaleja hyödynnettiin työkalun rakentamisessa.
Palvelumuotoilun teoriassa käsitellään, mitä on palvelumuotoilu, minkälainen prosessi se on, mitä käyttäjäkeskeinen suunnittelu on ja mitä prototypointi on. Käyttöohjeen teoriassa käydään läpi, millainen on hyvä käyttöohje.
Teoriassa käsitellään käyttöohjeen käytettävyyttä, kirjoitustyyliä, kieliasua ja sen visuaalisuutta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, jotta saavutetaan käyttäjälähtöinen ja asiakkaan tarpeiden huomioiva käyttöohje. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan työn eteneminen ja siinä käytetyt materiaalit sekä työkalut. Työssä käytettiin sähköistä kyselyä asiakasymmärryksen kartoittamiseksi.
Kysely sisälsi viisi avointa kysymystä. Kyselyllä kartoitettiin varhaiskasvattajien näkemyksiä käyttöohjeen tarpeista ja sen käytettävyydestä. Lisäksi hyödynnettiin varhaiskasvatuksen työntekijöitä prototyypin arvioimisessa. Arvioinnilla testattiin ohjeen käytettävyyttä ja selkeyttä.
Työn lopputuloksena luotiin konkreettinen käyttöohje, joka on saavutettavissa varhaiskasvatuksen arjessa ja on heille hyödyksi. käyttöohje on käyttäjäystävällinen ja asiakkaan tarpeiden mukainen. Käyttöohjeen sisällössä otettiin huomioon tekstin kieliasu ja ulkomuoto. Visuaalisuutta lisättiin kuvilla, symboleilla ja yhtenäisenä värimaailmana.