Verkossa Venäjälle? -Tutkimus suomalaisten verkkokauppiaiden suhtautumisesta Venäjän markkinoihin
Montell, Paula Hannele (2015)
Montell, Paula Hannele
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502272631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502272631
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu suomalaisten, verkossa kauppaa harjoittavien yrittäjien ja yritysten mielipiteitä ja ajatuksia Venäjälle suuntautuvasta verkkokaupasta. Tällä hetkellä Suomesta Venäjälle tuotteita myyvät verkossa verrattain harvat yritykset, vaikka markkinat itärajan ta-kana ovat valtavat. Työhön sisältyvä tutkimusosuus toteutettiin joulukuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana.
Venäjän verkkokauppa on kasvanut jopa kymmeniä prosentteja useana vuonna peräkkäin. Koska Venäjä on valtavan suuri maa, asukasluvultaan peräti yli 142 miljoonaa, on myös po-tentiaali verkkokaupan uusille asiakkuuksille suuri internetin levittäytyessä vähitellen yhä laajemmalle alueelle Venäjällä.
Teoriaosuudessa on tutustuttu ensin verkkokauppaan yleisesti, sitten verkkokauppaan kansainvälistymisen muotona sekä Venäjään markkina-alueena ja venäläisen verkkokaupan erityismuotoihin. Tutkimustulosten esittelyn jälkeen työ päättyy yhteenvetoon sekä jatkotutkimusehdotukseen.
Varsinainen tutkimusosuus päätettiin lopulta tehdä toimeksiannon tehneen yrityksen tutkimuksen osana, jotta vastausprosentti saatiin mahdollisimman korkeaksi. Tutkimukseen vastasi tavoitellusta 150:stä 112 yritystä. He edustivat kattavalla otoksella suomalaista tavaraverkkokauppaa. Tutkimus suoritettiin puhelinhaastatteluna.
Kaikista tutkimukseen vastanneista oli kiinnostunut Venäjästä kohdemaana tai piti mahdollisena palvelujensa laajentamista sinne lähivuosina noin puolet. Kaikkein eniten kiinnostusta Venäjää kohtaan oli Uudenmaan alueella, kun taas vähäisintä mielenkiinto oli Hämeessä ja Varsinais-Suomessa. Kaikkein eniten kiinnostusta oli pienissä, alle kymmenen työntekijän yrityksissä. Venäjän kauppaa ajateltaessa kyselyyn vastanneita eniten huolestutti vieras lainsäädäntö jatkuvine muutoksineen, epävakaa poliittinen tilanne sekä huonot talousnäkymät.
Venäjän verkkokauppa on kasvanut jopa kymmeniä prosentteja useana vuonna peräkkäin. Koska Venäjä on valtavan suuri maa, asukasluvultaan peräti yli 142 miljoonaa, on myös po-tentiaali verkkokaupan uusille asiakkuuksille suuri internetin levittäytyessä vähitellen yhä laajemmalle alueelle Venäjällä.
Teoriaosuudessa on tutustuttu ensin verkkokauppaan yleisesti, sitten verkkokauppaan kansainvälistymisen muotona sekä Venäjään markkina-alueena ja venäläisen verkkokaupan erityismuotoihin. Tutkimustulosten esittelyn jälkeen työ päättyy yhteenvetoon sekä jatkotutkimusehdotukseen.
Varsinainen tutkimusosuus päätettiin lopulta tehdä toimeksiannon tehneen yrityksen tutkimuksen osana, jotta vastausprosentti saatiin mahdollisimman korkeaksi. Tutkimukseen vastasi tavoitellusta 150:stä 112 yritystä. He edustivat kattavalla otoksella suomalaista tavaraverkkokauppaa. Tutkimus suoritettiin puhelinhaastatteluna.
Kaikista tutkimukseen vastanneista oli kiinnostunut Venäjästä kohdemaana tai piti mahdollisena palvelujensa laajentamista sinne lähivuosina noin puolet. Kaikkein eniten kiinnostusta Venäjää kohtaan oli Uudenmaan alueella, kun taas vähäisintä mielenkiinto oli Hämeessä ja Varsinais-Suomessa. Kaikkein eniten kiinnostusta oli pienissä, alle kymmenen työntekijän yrityksissä. Venäjän kauppaa ajateltaessa kyselyyn vastanneita eniten huolestutti vieras lainsäädäntö jatkuvine muutoksineen, epävakaa poliittinen tilanne sekä huonot talousnäkymät.