Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehitysvammaisen 7–16-vuotiaan lapsen tasapainotaitojen harjoittelu : opas perusopetuksen erityisopetuksen henkilöstölle.

Kanerva, Noora; Virtanen, Sara (2024)

 
Avaa tiedosto
Kanerva_Virtanen.pdf (2.775Mt)
Kehitysvammaisen lapsen tasapainotaitojen harjoittelu_Opas liikuntatunneille.pdf (6.876Mt)
Lataukset: 


Kanerva, Noora
Virtanen, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837087
Tiivistelmä
Kehitysvammaisen henkilön henkinen kehitys on estynyt tai häiriintynyt kehitysiässä saadun sairauden tai vamman vuoksi. Kehitysvammaisuus on laaja käsite ja samalla diagnoosilla olevien yksilöiden toimintakyky voi vaihdella huomattavasti. Kehitysvamma jaetaan neljään kategoriaan sen vaikeusasteen perusteella: lievä, keskivaikea, vaikea ja syvä. Tyypillisesti kehitysvamma ilmenee haasteena oppia uutta, soveltaa opittua ja hallita elämää. Kehitysvammaan liittyy usein erinäisiä liitännäishaasteita. Motorisessa kehityksessä kehitysvammainen lapsi on keskimäärin 2–4-vuotta normaalisti kehittyvää lasta jäljessä, viive kasvaa kehitysvamman vaikeusasteen kasvun myötä. Tasapainon haasteet näkyvät staattista ja dynaamista tasapainoa vaativissa tehtävissä.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä kehitysvammaisten lasten kanssa toimivan kouluhenkilöstön osaamista ja ymmärrystä kehitysvammaisen lapsen tasapainotaidoista ja niiden harjoittamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda erityisopetuksen henkilöstölle liikuntatuntikäyttöön soveltuva opas. Opinnäytetyön toteutus koostui narratiivisesta kirjallisuuskatsauksesta ja oppaan tuotekehitysprosessista. Kirjallisuuskatsauksen aineistonhaku toteutettiin syys-lokakuussa 2024 tietokannoista: CINAHL, PubMed, Science Direct Elsevier ja ProQuest sekä manuaalisena hakuna. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän tutkimusta, joiden pohjalta tutkimuskysymyksiin haettiin vastaukset.

Tulosten perusteella kehitysvammaisten lasten tasapainotaitojen harjoittelussa ohjaajan on tärkeä osata sopeuttaa harjoitteet sopivalle vaatimustasolle ja luoda harjoittelusta motivoivaa. Ohjauksen on suositeltavaa olla sekä fyysistä että sanallista sekä tarpeeksi yksinkertaista. Tehokkaiksi harjoittelumenetelmiksi todettiin perinteinen tasapainoharjoittelu, dual-task harjoittelu, voima- ja proprioseptiikkaharjoittelu sekä joogaharjoittelu. Erilaisia välineitä ja alustoja hyödynnettiin monipuolisesti tasapainon haastamiseen.

Tulosten pohjalta kehitettiin opinnäytetyön tuotos opas. Oppaassa annetaan vinkkejä kehitysvammaiselle lapselle suunnitellun tasapainoharjoittelun ohjaamiseen sekä esitellään seitsemän kehitysvammaisen lapsen tasapainon kehittämiseen tähtäävää harjoitetta. Lisäksi oppaassa on vinkkejä koulupäivän eri tilanteiden hyödyntämiseen tasapainoharjoittelussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste