Kohderyhmä- ja ostokäyttäytymistutkimus : Aurora crafting
Oksman, Iris (2024)
Oksman, Iris
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121737015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121737015
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin, jotta Aurora Crafting saisi syvällisen ymmärryksen kohderyhmästään ja asiakaskäyttäytymisestä, mikä on keskeistä brändin kilpailukyvyn ja tuotekehityksen kannalta. Tavoitteena oli selvittää, ketkä Aurora Craftingin tuotteista ovat kiinnostuneita ja millaiset ostomotiivit ohjaavat heidän päätöksiään käsityötuotteiden markkinoilla.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, ostokäyttäytymisen analysointia, SWOT-analyysia ja benchmarking-vertailua. Lisäksi luotiin ostajapersoonia, jotka edustavat yrityksen todennäköisimpiä asiakkaita. Benchmarking-kohteiksi valittiin neljä yritystä, joiden toimintaa analysoitiin strategisen ja kilpailullisen vertailun avulla brändille soveltuvien kehityssuuntien tunnistamiseksi.
Tuloksena saatiin selkeä kuva Aurora Craftingin kohderyhmästä ja heidän ostokäyttäytymisestään. Benchmarking tarjosi arvokkaita näkemyksiä, kuten yhteisöllisyyden lisäämisen ja aktiivisemman sisällöntuotannon sosiaalisessa mediassa. Näiden pohjalta kehitettiin uusia tuotekehitysideoita, kuten tarinalliset virkatut pehmolelut lapsille ja yhtenäinen vauvojen tuotesarja. Todettiin, että keskittymällä asiakkaiden tarpeisiin ja hyödyntämällä benchmarkingista saatuja oppeja Aurora Crafting voi vahvistaa kilpailukykyään ja kasvattaa liiketoimintaansa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, ostokäyttäytymisen analysointia, SWOT-analyysia ja benchmarking-vertailua. Lisäksi luotiin ostajapersoonia, jotka edustavat yrityksen todennäköisimpiä asiakkaita. Benchmarking-kohteiksi valittiin neljä yritystä, joiden toimintaa analysoitiin strategisen ja kilpailullisen vertailun avulla brändille soveltuvien kehityssuuntien tunnistamiseksi.
Tuloksena saatiin selkeä kuva Aurora Craftingin kohderyhmästä ja heidän ostokäyttäytymisestään. Benchmarking tarjosi arvokkaita näkemyksiä, kuten yhteisöllisyyden lisäämisen ja aktiivisemman sisällöntuotannon sosiaalisessa mediassa. Näiden pohjalta kehitettiin uusia tuotekehitysideoita, kuten tarinalliset virkatut pehmolelut lapsille ja yhtenäinen vauvojen tuotesarja. Todettiin, että keskittymällä asiakkaiden tarpeisiin ja hyödyntämällä benchmarkingista saatuja oppeja Aurora Crafting voi vahvistaa kilpailukykyään ja kasvattaa liiketoimintaansa.