Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakkaan palvelupolun kehittäminen suutarialalla

Parhiala, Laila (2024)

 
Avaa tiedosto
Parhiala_Laila.pdf (1.237Mt)
Lataukset: 


Parhiala, Laila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121737002
Tiivistelmä
Suutariala on yksi pitkään Suomessa toimineista aloista, joka on kokenut merkittäviä muutoksia asiakaspalveluprosesseissa viime vuosina. Tämä näkyy uusina asiakassegmentteinä, erilaisina asiakastarpeina sekä liiketoiminnan tuottamisen tapoina, joissa asiakaslähtöisyys on keskiössä. Alalla vahvasti painottuva kiertotalous näkyy myös asiakkaiden kiinnostuksen kasvuna suutarialan palveluita kohtaan.

Tässä tutkimustyössä perehdytään asiakaspalveluprosessin nykytilaan suutarialalla. Työn tavoitteena on tuottaa kehittämisideoita palveluprosessiin sekä tuoda alan moninaisuutta näkyväksi. Tutkimuksen kohderyhmä on suutarinalan toimijat Suomessa. Työn toimeksiantaja toimii suutarialan yritys Suutarimestari Ville.

Tutkimustyön tietoperusta käsittelee asiakaskokemusta ja kiertotaloutta. Asiakaskokemuksen osalta työssä keskitytään digitaalisuuteen, asiakaskokemuksen hyödyntämiseen kilpailukeinona sekä asiakaskokemuksen kehittämiseen. Kiertotalous työssä käsittää liiketoimintamallit, asiakaslähtöisyyden osana kiertotaloutta sekä kiertotalouden tuottamat hyödyt.

Menetelminä työssä käytettiin Service Blueprint – prosessikuvausta, sähköisiä kyselyitä, vertailuanalyysiä ja ryhmähaastatteluita. Näiden metodien avulla kerättiin tietoa eri sidosryhmiltä suutaripalveluiden toteutumisesta sekä palvelupolun kriittisistä tekijöistä. Rinnakkaisilla menetelmillä haettiin eri näkökulmia ja ideoita palveluiden kehittämiseen.

Tutkimustyön tuloksena kävi ilmi, että asiakaslähtöisyyden merkitys osana palveluiden tuottamista on tunnistettu alalla. Seuraamalla markkinoiden muutoksia, kehittämällä toimintaa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin sekä hyödyntämällä omia verkostoja kehittämistyössä, varmistetaan alan toiminnan jatkuvuus tulevaisuudessa.

Työstä saatujen tulosten pohjalta luotiin ideakartta suutaripalveluista. Karttaan poimittiin kehittämisideoita asiakkaan palveluprosessiin, josta ne ovat alan toimijoiden hyödynnettävissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste