Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Helsingin katutyömaista aiheutuvan häiriön vähentäminen kadun suunnittelun aikana

Valkonen, Harri (2024)

 
Avaa tiedosto
Valkonen_Harri.pdf (1.753Mt)
Lataukset: 


Valkonen, Harri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736856
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin pitkäkestoisten ja suurten katutyömaiden aiheuttamia haittoja jalankulun, pyöräilyn ja esteettömyyden näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin, onko haittoja mahdollista ennaltaehkäistä jo suunnitteluprosessin aikana. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, työpajaa sekä aiheeseen liittyvien ohjeiden, tutkimusten, raporttien ja uutisten analysointia.

Tutkimuksessa havaittiin, että katuhankkeiden haasteissa keskeisinä teemoina olivat kustannukset, toteutusympäristö, tiedonkulku sekä yhteistyö. Toteutusympäristö rajoittaa suunnittelua, jonka takia tuloksena voi olla rakentamisen kannalta hyvin haastava kokonaisuus. Katualueilla on tyypillisesti vähän tilaa rakentamiselle ja tilapäisille liikennejärjestelyille. Tilanpuute voi johtaa kiertoreittien käyttöön, jotka haittaavat jalankulkua, esteettömyyttä, pyöräilyä sekä yrittäjiä ja voivat pahimmillaan aiheuttaa vaaratilanteita. Lisäksi puutteelliset lähtötiedot sekä muut riskit, joihin ei ole varauduttu suunnittelun aikana, voivat aiheuttaa ennakoimattomia tilanteita rakentamisen aikana, jotka voivat puolestaan vaikuttaa liikennejärjestelyihin ja aikatauluihin. Tutkimuksessa todettiin, että aikaisella yhteistyöllä suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden välillä voitaisiin tehokkaammin ennaltaehkäistä haittojen syntymistä. Yhteistyö ei kuitenkaan aina onnistu kustannus- tai resurssisyistä. Urakoitsijoilla voi olla hyvin merkittävä rooli rakentamisen ja tilapäisten liikennejärjestelyiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Katuhankkeissa käytettävät urakoitsijat ovat yleensä voittoa tavoittelevia yksityisiä yrittäjiä, jotka saattavat tinkiä kustannussyistä tilapäisistä liikennejärjestelyistä.

Esiintyneiden haasteiden ratkaisuksi ehdotettiin, että lähtötietoihin liittyviä puutteita voitaisiin paikata panostamalla kunnallisteknisten rakenteiden tarkempaan selvittämiseen esimerkiksi maatutkalla. Tilanpuutetta voitaisiin helpottaa leventämällä katualuetta kaavavaiheessa, kierrättämällä johtoja muita katuja pitkin sekä rajoittamalla ajoneuvoliikennettä. Edellä mainitut päätökset vaativat kuitenkin tarkkaa suunnittelua aikaisessa vaiheessa hanketta, jonka vuoksi suunnitteluun tulisi panostaa entistä enemmän. Varsinkin TLJ-suunnittelun panostusta tulisi lisätä, jotta tilapäiset liikennejärjestelyt eivät jäisi liian paljon urakoitsijan vastuulle. Suunnitteluun panostamalla voitaisiin puolestaan säästää kustannuksissa, sillä ennaltaehkäisy on usein halvempaa kuin ongelmien korjaaminen jälkikäteen. Kustannussäästöjä syntyy esimerkiksi, kun yllättävät tilanteet eivät venytä aikatauluja. Lisäksi todettiin, että tiedonkulun varmistaminen koko hankkeen ajan on tärkeää, sillä katuhankkeissa on huomioitava merkittävä määrä eri asioita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste