Miksi jazz pelottaa? : pop/jazz-laulunopettajaopiskelijoiden kokemuksia jazzista
Jussinmäki, Ilona (2024)
Jussinmäki, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837098
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin pop/jazz-laulun ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia jazzista. Kiinnostus aihetta kohtaan nousi kirjoittajan omista kokemuksista ja muiden laulajien havainnoista jazzopinnoista eri opetusasteilta: jazz koetaan usein pelottavana ja vaikeana tyylilajina, jota on haastavaa lähestyä. Tutkimuksella haluttiin selvittää, miksi jazz koetaan pelottavana, ja voidaanko näitä kokemuksia ehkäistä tulevaisuudessa. Työn tuloksena on kartoitus aiheesta.
Oletuksena oli, että pop/jazz-laulun opiskelijoilla on negatiivisia kokemuksia jazzista, ja työn tarkoituksena on saada konkreettista näyttöä tästä aiheesta haastatteluilla. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, ja analyysissa hyödynnettiin teemoittelua. Haastateltavat koostuivat musiikkipedagogiopiskelijoista, joiden pääinstrumenttina on pop/jazz-laulu. Aineisto kerättiin marraskuun 2024 aikana.
Tutkimustulosten perusteella jazz koettiin haastavana ja pelottavana tyylilajina laulajien keskuudessa. Jazziin kohdistuu myös paljon kielteisiä asenteita, jotka vaikuttavat olennaisesti jazzin opiskeluun ja opettamiseen. Tulosten avulla tyylilajin haastavuutta voidaan perustella puutteellisilla hahmotusaine-taidoilla, oman kiinnostuksen vähäisyydellä, negatiivisilla asenteilla ja oletuksilla sekä sillä, että jazz tuntuu vieraalta koska sitä ei kuunnella tarpeeksi.
Oletuksena oli, että pop/jazz-laulun opiskelijoilla on negatiivisia kokemuksia jazzista, ja työn tarkoituksena on saada konkreettista näyttöä tästä aiheesta haastatteluilla. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, ja analyysissa hyödynnettiin teemoittelua. Haastateltavat koostuivat musiikkipedagogiopiskelijoista, joiden pääinstrumenttina on pop/jazz-laulu. Aineisto kerättiin marraskuun 2024 aikana.
Tutkimustulosten perusteella jazz koettiin haastavana ja pelottavana tyylilajina laulajien keskuudessa. Jazziin kohdistuu myös paljon kielteisiä asenteita, jotka vaikuttavat olennaisesti jazzin opiskeluun ja opettamiseen. Tulosten avulla tyylilajin haastavuutta voidaan perustella puutteellisilla hahmotusaine-taidoilla, oman kiinnostuksen vähäisyydellä, negatiivisilla asenteilla ja oletuksilla sekä sillä, että jazz tuntuu vieraalta koska sitä ei kuunnella tarpeeksi.
