Valokuvan eloisat sommitelmat : abstrakti, syvä ja virtuaalinen
Musta, Risto (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837128
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni taiteellisen työn tavoitteena oli kehittää studion olosuhteisiin metodi, jossa yhdistyy valokuvaamisen ja maalaamisen aktit, ja jonka kautta syntyy teoksia, joissa yhdistyy valokuvallinen tilallisuus ja abstraktin maalauksen visuaalisuus. Sovelsin metodia myös muihin ympäristöihin ja kokonaisuutena taiteellisen työn tuloksista rakentui yksityisnäyttely.
Tutkimuksellisessa osiossa pohdin maalaamisen prosessin mukanaan tuomaa taiteellisen työn prosessuaalista, tapahtumallista ja materiaalisuuksia korostavaa luonnetta. Nämä muodostivat tutkimusotteen uusmaterialistiseksi, jossa valokuvan yleensä vahva representationaalinen luonne ei ole ensisijainen tulkinnan tapa. Sen sijaan tulkintani korostaa prosessien ja materiaalisuuksien kytkeytyneisyyttä. Valokuva-abstraktiolla voi vastustaa representaatioita, koska niiden lähtökohtana on paljastaa jotain näkymättömästä aktuaalisen maailman takana eli virtuaalisesta.
Teoreettisesti etenin havainnon fenomenologiasta syvemmälle Gilles Deleuzen ja Felix Guattarin vitaaliseen ja ontologis-aistilliseen taiteen käsitykseen. Taideteos aistimusblokkina affektoi katsojansa tuomalla virtuaalisen aistittavaksi. Valokuva-abstraktiolla on potentiaali sysätä katsojansa haptiseen tulemisen tilaan, jossa virtuaalisen liike ajaa representaatioiden yli. The aim of my thesis artistic work was to develop a method for studio conditions combining the acts of photography and painting, and through which creating works that combine the spatiality of photography and the visuality of abstract painting. The method was also applied to other environments and as a whole a solo exhibition was built from the results of the artistic work.
In the research section, I consider the processual, eventful and materialistic character of artistic work brought about by the act of painting. These formed the research approach as new materialist, in which the generally strong representational nature of photography is not the primary way of interpretation. Instead, my interpretation emphasizes the intervowen processes and materialities. Photographic abstraction resists representations, because its starting point is to reveal something from the invisible and infinite i.e. the virtual.
Theoretically, I moved from the phenomenology of perception deeper into Gilles Deleuze and Felix Guattari's vital and ontological-aesthetic conception of art. A work of art as a bloc of sensations affects its viewer by bringing the virtual for senses. Photographic abstraction has the potential to affect viewer into a haptic space of becoming, where the movement of the virtual drives over representations.
Tutkimuksellisessa osiossa pohdin maalaamisen prosessin mukanaan tuomaa taiteellisen työn prosessuaalista, tapahtumallista ja materiaalisuuksia korostavaa luonnetta. Nämä muodostivat tutkimusotteen uusmaterialistiseksi, jossa valokuvan yleensä vahva representationaalinen luonne ei ole ensisijainen tulkinnan tapa. Sen sijaan tulkintani korostaa prosessien ja materiaalisuuksien kytkeytyneisyyttä. Valokuva-abstraktiolla voi vastustaa representaatioita, koska niiden lähtökohtana on paljastaa jotain näkymättömästä aktuaalisen maailman takana eli virtuaalisesta.
Teoreettisesti etenin havainnon fenomenologiasta syvemmälle Gilles Deleuzen ja Felix Guattarin vitaaliseen ja ontologis-aistilliseen taiteen käsitykseen. Taideteos aistimusblokkina affektoi katsojansa tuomalla virtuaalisen aistittavaksi. Valokuva-abstraktiolla on potentiaali sysätä katsojansa haptiseen tulemisen tilaan, jossa virtuaalisen liike ajaa representaatioiden yli.
In the research section, I consider the processual, eventful and materialistic character of artistic work brought about by the act of painting. These formed the research approach as new materialist, in which the generally strong representational nature of photography is not the primary way of interpretation. Instead, my interpretation emphasizes the intervowen processes and materialities. Photographic abstraction resists representations, because its starting point is to reveal something from the invisible and infinite i.e. the virtual.
Theoretically, I moved from the phenomenology of perception deeper into Gilles Deleuze and Felix Guattari's vital and ontological-aesthetic conception of art. A work of art as a bloc of sensations affects its viewer by bringing the virtual for senses. Photographic abstraction has the potential to affect viewer into a haptic space of becoming, where the movement of the virtual drives over representations.
