Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Markkinoinnin työkenttä tulevaisuudessa

Kuusisaari, Noora (2024)

 
Avaa tiedosto
Kuusisaari_Noora.pdf (508.5Kt)
Lataukset: 


Kuusisaari, Noora
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837114
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli perehtyä siihen, miten markkinointi alana kehittyy ja mitkä asia muovaavat markkinoinnin työkenttää tulevaisuudessa. Tämän lisäksi työssä oli tarkoitus selvittää, millaisia taitoja ja ominaisuuksia markkinoinnin työntekijältä odotetaan työelämässä. Työn toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu ja valmiin työn tarkoitus oli kehittää koulun opetusta tuomalla ajankohtaista tietoa siitä, mihin markkinoinnin opetuksessa kannattaa keskittyä.

Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin markkinointiin käsitteenä ja sen merkitykseen osana yritysten liiketoimintaa. Näiden lisäksi luotiin kattava katsaus markkinoinnin osaamistarpeisiin sekä megatrendeihin. Teoriaosuudessa pinnalle nousseetteemat keskittyivät vahvasti dataohjautuvaan työskentelyyn, vastuulliseen markkinointiin ja tekoälyn käyttöön markkinoinnin työkaluna. Tutkimusosio suoritettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Haastateltavana oli kaksi markkinoinnin alan ammattilaista, joilta pyrittiin saamaan vastauksia ja näkemyksiä siihen, millaisia vaatimuksia työntekijältä odotetaan markkinoinnin työssä. Tämän lisäksi heiltä haluttiin arvioita ja ajatuksia siitä, miten markkinointi alana tulee kehittymään tulevaisuudessa muun muassa markkinoinnin trendien ja teknologian vaikutusten myötä.Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että markkinointi on nopeasti muokkautuva ala. Sen työntekijöiltä vaaditaan joustoa ja kykyä tehdä nopeitakin päätöksiä. Lisäksi työntekijältä odotetaan syvällisempää ymmärrystä ihmisten toimintatavoista ja arvomaailmojen vaikutuksesta palveluiden tai tuotteiden hankintaprosessiin. Työntekijän on osattava olla luova sekä pystyttävä keksimään ideoita, jotka erottavat yrityksen markkinoinnin muusta tietotulva massasta.

Työntekijän ominaisuuksien lisäksi tutkimuksessa nousi esille digitalisoitumisen ja datan merkitys. Markkinoinnin työkenttä menee koko ajan kohti digitalisempaa ympäristöä, joten työhön pyrkivän on pystyttävä ymmärtämään datan tuottamia lukuja ja arvioita omista kampanjoistaan. Digitaaliset alustat ovat merkittävä osa markkinoinnin työtä, joten työntekijäksi pyrkivän toivotaan osaavan niiden peruskäyttöä jo työhön pyrkiessä.

Haastatteluiden pohjalta luotiin Hämeen ammattikorkeakoulun käyttöön videotuotos, jota koulu voi käyttää opetusmateriaalina opiskelijoille. Tämän videotuotoksen avulla opiskelijat pääsevät itse kuulemaan asiantuntijan näkemyksiä sekä saavat konkreettisia vinkkejä alalla pärjäämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste