Opiskelijan terveyteen vaikuttavat tekijät ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajan rooli niiden edistämisessä
Mohamed, Saabariin; Sillanpää, Oona (2024)
Mohamed, Saabariin
Sillanpää, Oona
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837118
Tiivistelmä
Ihmisen terveys rakentuu fyysisestä, psyykkisestä, seksuaalisesta ja sosiaalisesta terveydestä sekä hyvinvoinnista. Opiskelijan elämässä näiden ulottuvuuksien lisäksi terveyteen vaikuttavat yksilölliset tekijät, kuten elämäntilanne, opiskelukyky ja -uupumus, stressi sekä taloudellinen tilanne. Opiskeluterveydenhuollolla on tärkeä vastuu opiskelijoiden kokonaisvaltaisesta terveyden ja opiskelukyvyn edistämisestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijan terveyttä edistäviä sekä heikentäviä tekijöitä. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitaja voi edistää opiskelijan terveyttä. Tavoitteena oli lisätä opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajan tietoa opiskelijan terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Näiden kysymysten tutkiminen oli tärkeää, jotta terveydenhoitajien ymmärrys opiskelijoiden terveyteen vaikuttavista moninaisista tekijöistä voisi syventyä. Tämä voi edistää opiskelijoiden yksilöllistä ja yhteisöllistä tukemista entistä paremmin. Opinnäytetyön lähestymistapa oli laadullinen menetelmä ja aineiston keruussa käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui neljä 18–30-vuotiasta ammattikorkeakouluopiskelijaa, jotka edustivat eri oppilaitoksia ja koulutusaloja. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että terveelliset elintavat edistävät sekä fyysistä että psyykkistä terveyttä. Riittävä ja laadukas uni tukee opiskelijan terveyttä sekä opiskelukykyä. Tuloksissa korostui, että mielenterveyttä heikentävät huomattavasti epäterveelliset elintavat, opiskelun aiheuttama stressi, kiire ja huoli taloudellisesta tilanteesta. Myös sosiaalinen hyvinvointi on opiskelijan kokonaisvaltaisen terveyden keskeinen tukipilari. Terveydenhoitaja voi tukea ja edistää opiskelijan terveyttä tunnistamalla ja puuttumalla opiskelu-uupumukseen varhaisessa vaiheessa. Lisäksi terveydenhoitajan ohjauksella ja opiskeluterveydenhuollolla on keskeinen rooli opiskelijan kokonaisvaltaisen terveyden ja opiskelukyvyn tukemisessa. Human health consists of physical, mental, sexual and social health and well-being. When it comes to the life of a student, in addition to these dimensions, individual factors, such as life situation, study ability and burnout, stress, and financial situation, affect the student’s health and well-being. Student healthcare has an important responsibility for the comprehensive promotion of students’ health and ability to study.
The purpose of the thesis was to investigate the factors that promote and weaken students’ health. The aim was to find out how a public health nurse in student health care can promote students' health. The aim was also to increase the knowledge of student health care nurses about factors affecting student health. Exploring these questions was important to deepen public health nurses’ understanding of the diverse factors affecting students’ health. This can further promote individual and community support for students.
The thesis was carried out as qualitive research and data was collected through thematic interviews. The interviews were conducted with four students aged 18–30 from different universities of Applied Sciences representing different educational institutions and fields of study. The collected research material was analyzed using inductive content analysis, which allowed a diverse examination of the interviews.
The outcome of this thesis showed that a healthy lifestyle habit promotes both physical and mental health. Sufficient and high-quality sleep supports students’ health and improves their ability to study effectively. The results emphasized that mental health is significantly weakened by unhealthy lifestyle habits, study-related stress, time pressure, and worries about financial situation. Social well-being is also a key pillar in students’ overall health. Public health nurses can support and promote student’s health by identifying and intervening in study burnout at an early stage.
Additionally, public health nurse guidance and student health care play a key role in supporting students’ comprehensive health and ability to study.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijan terveyttä edistäviä sekä heikentäviä tekijöitä. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitaja voi edistää opiskelijan terveyttä. Tavoitteena oli lisätä opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajan tietoa opiskelijan terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Näiden kysymysten tutkiminen oli tärkeää, jotta terveydenhoitajien ymmärrys opiskelijoiden terveyteen vaikuttavista moninaisista tekijöistä voisi syventyä. Tämä voi edistää opiskelijoiden yksilöllistä ja yhteisöllistä tukemista entistä paremmin. Opinnäytetyön lähestymistapa oli laadullinen menetelmä ja aineiston keruussa käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui neljä 18–30-vuotiasta ammattikorkeakouluopiskelijaa, jotka edustivat eri oppilaitoksia ja koulutusaloja. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että terveelliset elintavat edistävät sekä fyysistä että psyykkistä terveyttä. Riittävä ja laadukas uni tukee opiskelijan terveyttä sekä opiskelukykyä. Tuloksissa korostui, että mielenterveyttä heikentävät huomattavasti epäterveelliset elintavat, opiskelun aiheuttama stressi, kiire ja huoli taloudellisesta tilanteesta. Myös sosiaalinen hyvinvointi on opiskelijan kokonaisvaltaisen terveyden keskeinen tukipilari. Terveydenhoitaja voi tukea ja edistää opiskelijan terveyttä tunnistamalla ja puuttumalla opiskelu-uupumukseen varhaisessa vaiheessa. Lisäksi terveydenhoitajan ohjauksella ja opiskeluterveydenhuollolla on keskeinen rooli opiskelijan kokonaisvaltaisen terveyden ja opiskelukyvyn tukemisessa.
The purpose of the thesis was to investigate the factors that promote and weaken students’ health. The aim was to find out how a public health nurse in student health care can promote students' health. The aim was also to increase the knowledge of student health care nurses about factors affecting student health. Exploring these questions was important to deepen public health nurses’ understanding of the diverse factors affecting students’ health. This can further promote individual and community support for students.
The thesis was carried out as qualitive research and data was collected through thematic interviews. The interviews were conducted with four students aged 18–30 from different universities of Applied Sciences representing different educational institutions and fields of study. The collected research material was analyzed using inductive content analysis, which allowed a diverse examination of the interviews.
The outcome of this thesis showed that a healthy lifestyle habit promotes both physical and mental health. Sufficient and high-quality sleep supports students’ health and improves their ability to study effectively. The results emphasized that mental health is significantly weakened by unhealthy lifestyle habits, study-related stress, time pressure, and worries about financial situation. Social well-being is also a key pillar in students’ overall health. Public health nurses can support and promote student’s health by identifying and intervening in study burnout at an early stage.
Additionally, public health nurse guidance and student health care play a key role in supporting students’ comprehensive health and ability to study.