Sosiaalisen median liikunnallisen sisällön vaikutus nuorten liikuntakäyttäytymiseen
Hyvärinen, Essi; Nevalainen, Ronia (2024)
Hyvärinen, Essi
Nevalainen, Ronia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837120
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Instagramiin sekä TikTokiin tuotetun liikuntasisällön vaikutuksia 15–18-vuotiaiden nuorten liikuntakäyttäytymiseen. Koska monet nuoret käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin ja etsivät sieltä yhä enemmän tietoa terveyteen ja hyvinvointiin liittyen, se on entistä keskeisemmässä roolissa vaikuttamassa nuorten liikuntakäyttäytymiseen. On ymmärrettävä ja tutkittava nuorten liikkumisen syitä ja tiedostaa, miten sosiaalinen media vaikuttaa liikkumiseen, koska se on tärkeä osa nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia yhteisöpalveluihin Instagramiin sekä TikTokiin tuotetulla liikuntasisällöllä on nuorten liikuntakäyttäytymiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä 15–18-vuotiaalta lukiolaiselta. Haastattelut suoritettiin yksiöhaastatteluina etäyhteydellä Microsoft Teams -sovelluksen avulla keväällä 2024.
Opinnäytteen tuloksissa kävi ilmi, että Instagramiin sekä TikTokiin tuotettu sisältö vaikutti nuorten liikuntakäyttäytymiseen niin positiivisesti että negatiivisesti. Sisällöt koettiin pääsääntöisesti kannustavana ja positiivisena. Osa sosiaaliseen mediaan tuotetusta liikuntasisällöstä antoi nuorille vääristyneen kuvan liikkumisesta sekä loi heille paineita liikkua enemmän, kun liikuntasisältöä kohdattiin paljon. Haastatteluissa oli kaksi tavoitteellisesti kilpaurheilevaa nuorta ja kumpikin heistä saivat motivaatiota ja inspiraatiota omaan harjoitteluun näkemällä omien lajiensa ammattilaisia sekä esikuvia sosiaalisen median alustoilla.
Tulokset osoittivat, kuinka kaikella sosiaaliseen mediaan tuotetulla liikuntasisällöllä on vaikutusta nuoriin. Tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja sai tärkeää laadullista tietoa nuorten liikkumisesta ja sosiaalisen median vaikutuksista, jonka avulla he pystyvät tuottamaan uutta oppimateriaalia sekä kehittämään toimintaansa. This thesis examines the effects of exercise content produced for Instagram and TikTok on the physical activity behavior of 15–18-year-olds. Since many young people use social media daily and increasingly seek information related to health and well-being through these platforms, social media plays an ever more central role in influencing their physical activity behavior. It is essential to understand and examine the reasons behind young people’s physical activity and recognize how social media influences it, as this is a crucial part of their overall wellbeing.
The objective of the thesis was to explore how exercise content on social media platforms Instagram and TikTok influenced adolescents' physical activity behavior. The thesis was conducted as a qualitative study, and the data was collected through thematic interviews with five students aged 15–18. The interviews were conducted individually via remote connection using Microsoft Teams in the spring of 2024.
The results of the thesis revealed that content produced for Instagram and TikTok influenced young people’s physical activity behavior both positively and negatively. The content was generally perceived as encouraging and positive. However, some of the exercise related content on social media gave adolescents a distorted view of physical activity and created pressure to exercise more, especially when they were exposed to a large amount of such content. Two of the interviewees were competitive athletes, and both reported gaining motivation and inspiration for their own training by seeing professional athletes and role models on social media platforms.
The results demonstrated how all exercise related content produced for social media impacts young people. Through this thesis, the client received valuable qualitative information on youths’ physical activity and the effects of social media, which they can use to create new educational materials and further develop their operations.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia yhteisöpalveluihin Instagramiin sekä TikTokiin tuotetulla liikuntasisällöllä on nuorten liikuntakäyttäytymiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä 15–18-vuotiaalta lukiolaiselta. Haastattelut suoritettiin yksiöhaastatteluina etäyhteydellä Microsoft Teams -sovelluksen avulla keväällä 2024.
Opinnäytteen tuloksissa kävi ilmi, että Instagramiin sekä TikTokiin tuotettu sisältö vaikutti nuorten liikuntakäyttäytymiseen niin positiivisesti että negatiivisesti. Sisällöt koettiin pääsääntöisesti kannustavana ja positiivisena. Osa sosiaaliseen mediaan tuotetusta liikuntasisällöstä antoi nuorille vääristyneen kuvan liikkumisesta sekä loi heille paineita liikkua enemmän, kun liikuntasisältöä kohdattiin paljon. Haastatteluissa oli kaksi tavoitteellisesti kilpaurheilevaa nuorta ja kumpikin heistä saivat motivaatiota ja inspiraatiota omaan harjoitteluun näkemällä omien lajiensa ammattilaisia sekä esikuvia sosiaalisen median alustoilla.
Tulokset osoittivat, kuinka kaikella sosiaaliseen mediaan tuotetulla liikuntasisällöllä on vaikutusta nuoriin. Tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja sai tärkeää laadullista tietoa nuorten liikkumisesta ja sosiaalisen median vaikutuksista, jonka avulla he pystyvät tuottamaan uutta oppimateriaalia sekä kehittämään toimintaansa.
The objective of the thesis was to explore how exercise content on social media platforms Instagram and TikTok influenced adolescents' physical activity behavior. The thesis was conducted as a qualitative study, and the data was collected through thematic interviews with five students aged 15–18. The interviews were conducted individually via remote connection using Microsoft Teams in the spring of 2024.
The results of the thesis revealed that content produced for Instagram and TikTok influenced young people’s physical activity behavior both positively and negatively. The content was generally perceived as encouraging and positive. However, some of the exercise related content on social media gave adolescents a distorted view of physical activity and created pressure to exercise more, especially when they were exposed to a large amount of such content. Two of the interviewees were competitive athletes, and both reported gaining motivation and inspiration for their own training by seeing professional athletes and role models on social media platforms.
The results demonstrated how all exercise related content produced for social media impacts young people. Through this thesis, the client received valuable qualitative information on youths’ physical activity and the effects of social media, which they can use to create new educational materials and further develop their operations.