5.-luokkalaisten forssalaisten fyysinen aktiivisuus ja sitä vahvistavat tekijät: kvantitatiivinen kyselytutkimus
Holmberg, Linda (2024)
Holmberg, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837143
Tiivistelmä
Fyysinen aktiivisuus on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä. Liikkuminen ehkäisee monia elintapasairauksia, kuten tyypin 2 diabetesta, ja edistää monipuolisesti psyykkistä ja fyysistä terveyttä. Siitä huolimatta liikkumisen määrä on liikkumisen suositukset alittavaa monilla suomalaisilla aikuisilla ja lapsilla. Noin kolmasosa lapsista ja nuorista täyttää liikkumisen suositukset. Liikkumisen edistäminen erilaisten keinojen avulla on hyvin merkittävää ja voi luoda muutoksen.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa 5.-luokkalaisten forssalaisten fyysisestä aktiivisuudesta ja sitä vahvistavista tekijöistä. Työn toimeksiantajana on Forssan kaupunki.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää noudattaen. Aineistonkeruu tapahtui sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely jaettiin sähköisesti Forssan ala-asteille, joissa se toteutettiin koulupäivän aikana keväällä 2024. Vastauksia kyselyyn saatiin 102. Vastauksia analysoitiin määrällistä menetelmää hyödyntämällä.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden kyselyn tuloksien perusteella fyysisen aktiivisuuden määrä on forssalaisten 5.-luokkalaisten keskuudessa 7,6 tuntia viikossa, joka tarkoittaa suositukset täyttävää liikkumisen määrää. Tulosten perusteella fyysistä aktiivisuutta lisääviä tekijöitä 5.-luokkalaisten forssalaisten keskuudessa ovat perhe, kaverit sekä koululiikunta. Kyselyn avulla löydettiin opinnäytetyössä asetettuihin tutkimuskysymyksiin vastauksia.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa 5.-luokkalaisten forssalaisten fyysisestä aktiivisuudesta ja sitä vahvistavista tekijöistä. Työn toimeksiantajana on Forssan kaupunki.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää noudattaen. Aineistonkeruu tapahtui sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely jaettiin sähköisesti Forssan ala-asteille, joissa se toteutettiin koulupäivän aikana keväällä 2024. Vastauksia kyselyyn saatiin 102. Vastauksia analysoitiin määrällistä menetelmää hyödyntämällä.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden kyselyn tuloksien perusteella fyysisen aktiivisuuden määrä on forssalaisten 5.-luokkalaisten keskuudessa 7,6 tuntia viikossa, joka tarkoittaa suositukset täyttävää liikkumisen määrää. Tulosten perusteella fyysistä aktiivisuutta lisääviä tekijöitä 5.-luokkalaisten forssalaisten keskuudessa ovat perhe, kaverit sekä koululiikunta. Kyselyn avulla löydettiin opinnäytetyössä asetettuihin tutkimuskysymyksiin vastauksia.