Sateenkaariteemojen huomioiminen ja sukupuolen moninaisuus: opas kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille ja oppilaitoksille
Kangas, Ida; Sukari, Veeralotta (2024)
Kangas, Ida
Sukari, Veeralotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837144
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa helposti ymmärrettävä, helppolukuinen ja informatiivinen opas sateenkaariteemojen käsittelyn merkityksellisyydestä ja siitä, miten käsittelyn merkityksellisyys vaikuttaa etenkin seksuaali- ja/tai suku-puolivähemmistöjen hyvinvointiin kouluympäristössä. Opas sisältää tämän lisäksi ajankohtaista tietoa sukupuolen moninaisuudesta. Opas luotiin opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille. Käsitteellä ”sateenkaariteemat” viitataan tietoon seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä sekä heitä koskeviin aiheisiin ja ilmiöihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta jakamalla tietoa sateenkaarivähemmistöistä, jotta niiden erityisyyttä ymmärrettäisiin ja pystyttäisiin ottamaan paremmin huomioon oppilaitoksissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös vastata seksuaalikasvatuksen puutteellisuuteen seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden käsittelyn osalta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lahden Seta ry.
Oppaan teossa käytettiin kehittämismallina PDCA-mallia eli jatkuvan kehittämisen mallia, jossa on neljä vaihetta: suunnittele, toteuta, arvioi ja paranna. Oppaan teko aloitettiin suunnittelemalla oppaan sisältöä sekä etsimällä tutkimustietoa siitä, mille teoriapohjalle opas perustetaan. Oppaan teossa hyödynnettiin myös benchmarking-menetelmää. Benchmarking-käsitteellä tarkoitetaan oppimista muilta sekä tämän tiedon hyödyntämistä toiminnan kehittämiseen parhaalla mahdollisella tavalla.
Oppaan sisältöä rajattiin kouluhyvinvoinnin näkökulmasta sekä miettimällä, mikä on oleellisinta tietoa. Kun oppaan sisältö oli valmis, muokattiin vielä oppaan ulkoasua. Tämän jälkeen oppaasta pyydettiin palautetta ja opasta korjattiin sen mukaisesti. Toimeksiantaja sai oikeuden oppaan jakamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta jakamalla tietoa sateenkaarivähemmistöistä, jotta niiden erityisyyttä ymmärrettäisiin ja pystyttäisiin ottamaan paremmin huomioon oppilaitoksissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös vastata seksuaalikasvatuksen puutteellisuuteen seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden käsittelyn osalta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lahden Seta ry.
Oppaan teossa käytettiin kehittämismallina PDCA-mallia eli jatkuvan kehittämisen mallia, jossa on neljä vaihetta: suunnittele, toteuta, arvioi ja paranna. Oppaan teko aloitettiin suunnittelemalla oppaan sisältöä sekä etsimällä tutkimustietoa siitä, mille teoriapohjalle opas perustetaan. Oppaan teossa hyödynnettiin myös benchmarking-menetelmää. Benchmarking-käsitteellä tarkoitetaan oppimista muilta sekä tämän tiedon hyödyntämistä toiminnan kehittämiseen parhaalla mahdollisella tavalla.
Oppaan sisältöä rajattiin kouluhyvinvoinnin näkökulmasta sekä miettimällä, mikä on oleellisinta tietoa. Kun oppaan sisältö oli valmis, muokattiin vielä oppaan ulkoasua. Tämän jälkeen oppaasta pyydettiin palautetta ja opasta korjattiin sen mukaisesti. Toimeksiantaja sai oikeuden oppaan jakamiseen.