På vilket sätt kan interaktiv teater göra historia engagerande för barn? : en fallstudie av pjäsen Furirens Hemlighet
Knispel, Elias Victor (2024)
Knispel, Elias Victor
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837048
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov behandlar arbetsprocessen av pjäsen Furirens Hemlighet; en interaktiv vandrande sommarteater för barnfamiljer. Syftet är att genom en fallstudie lyfta fram bra rutiner som hjälper arbetsgrupper att hitta frågeställningar som driver processen att sätta upp en lyckad barnpjäs. Att kunna lyfta fram en vardaglig detalj och berätta den på ett intressant sätt så att det fastnar hos åskådaren är målsättningen. Lärdomsprovet har avgränsats till att behandla en teaterproduktion genomförd av en hembygdsförening på glesbygden med amatörskådespelare och finansierat av föreningens budgetmedel. Lärdomsprovets datainsamlingsmetod är semistrukturerade kvalitativa intervjuer utförda med medlemmar från pjäsens arbetsgrupp. Intervjumaterialet flätats in i flytande text för att få en helhet och olika synvinklar från projektets gång. Tidigare forskning baserar sig på Dahl-Tallgrens doktoravhandlign om teater i undervisning från 2024 och Summertons & Keys projektcykel från deras Do It Yourself Guide från 1995. Resultatet av arbetet ger en inblick i hur arbetsprocessen har gått till och hur arbetsgruppen har valt att lösa olika problem. Hur videor kan hjälpa till att skapa kontakt med deltagarna och lösa problem kommer upp i processen och blir ett användbart verktyg. Pjäsen arbetar med hur historia kan användas som en intressant grund att bygga berättelser på och hur teater samt interaktiv teater används som en betydande lärande metod.