Miten sä voit? Opas huoltajille, kun ahdistunut tai uupunut nuori oireilee
Paakki, Elina (2024)
Paakki, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa opas, joka on suunnattu
yläasteikäisten vanhemmille, joiden nuoret oirehtivat ahdistuneisuuden tai
koulu-uupumuksen johdosta. Opas toteutettiin kehitystyönä yhteistyössä
Etelä-Savon hyvinvointialueen kuraattori- ja psykologipalveluiden kanssa.
Opas on tehty työvälineeksi kuraattoreille.
Oppaan teossa käytettiin nelivaiheista PDCA-kehitysmallia. Oppaan
tavoitteena on auttaa yläasteikäisten nuorten vanhempia huomaamaan ja
reagoimaan oikealla tavalla ahdistuneisuuden ja koulu-uupumuksen
oirehtimiseen. Oppaasta löytyy lisäksi hyvinvointialueen tarjoamien
palveluiden yhteystiedot, jotta avun hakeminen olisi mahdollisimman
vaivatonta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen teettämien kouluterveyskyselyjen
perusteella on huomattu ahdistuneisuushäiriöiden ja koulu-uupumusten
kokemusten lisääntyminen, erityisesti yläasteikäisillä oppilailla. Tutkimuksissa
on lisäksi ollut nähtävissä koulupoissaolojen lisääntyvä trendi, joka on ajateltu
korreloituvan mielenterveysongelmien kanssa.
Oppaan tarkoituksena on toimia kuraattorien apuna heidän työssään
vähentäen tiedottamisen taakkaa ja lisäten vanhempien tietoisuutta
ahdistuneisuushäiriöstä ja koulu-uupumuksesta, sekä sen yleisyydestä.
Toiveena on lisätä mielenterveysongelmien ennaltaehkäisevää työtä niin
koulussa kuin kotona.
yläasteikäisten vanhemmille, joiden nuoret oirehtivat ahdistuneisuuden tai
koulu-uupumuksen johdosta. Opas toteutettiin kehitystyönä yhteistyössä
Etelä-Savon hyvinvointialueen kuraattori- ja psykologipalveluiden kanssa.
Opas on tehty työvälineeksi kuraattoreille.
Oppaan teossa käytettiin nelivaiheista PDCA-kehitysmallia. Oppaan
tavoitteena on auttaa yläasteikäisten nuorten vanhempia huomaamaan ja
reagoimaan oikealla tavalla ahdistuneisuuden ja koulu-uupumuksen
oirehtimiseen. Oppaasta löytyy lisäksi hyvinvointialueen tarjoamien
palveluiden yhteystiedot, jotta avun hakeminen olisi mahdollisimman
vaivatonta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen teettämien kouluterveyskyselyjen
perusteella on huomattu ahdistuneisuushäiriöiden ja koulu-uupumusten
kokemusten lisääntyminen, erityisesti yläasteikäisillä oppilailla. Tutkimuksissa
on lisäksi ollut nähtävissä koulupoissaolojen lisääntyvä trendi, joka on ajateltu
korreloituvan mielenterveysongelmien kanssa.
Oppaan tarkoituksena on toimia kuraattorien apuna heidän työssään
vähentäen tiedottamisen taakkaa ja lisäten vanhempien tietoisuutta
ahdistuneisuushäiriöstä ja koulu-uupumuksesta, sekä sen yleisyydestä.
Toiveena on lisätä mielenterveysongelmien ennaltaehkäisevää työtä niin
koulussa kuin kotona.